De två viktigaste målen för AdWords är att göra annonser mer relevanta och användbara för användare och effektivare och enklare att hantera för annonsörer. Därför såg jag verkligen fram emot att få presentera förbättrade kampanjer i februari i år. Med förbättrade kampanjer gör vi det enklare att nå människor i det avgörande ögonblicket med annonser som är ännu relevantare för deras avsikter och sammanhang.

Vi har skrivit mycket om förbättrade kampanjer under de senaste månaderna. Du har våra artiklar i hjälpcentret och webbplatsen för förbättrade kampanjer, men utöver det kan du även hitta åtskilliga bästa metoder, berättelser från kunder, inspelade webinarier och information om nya funktioner under etiketten “förbättrade kampanjer” här på bloggen.

Sedan vi presenterade förbättrade kampanjer har annonsörer uppgraderat över sex miljoner gamla kampanjer, vilka utgjorde ca 75 % av alla aktiva kampanjer. Och från och med i dag börjar AdWords-systemet uppgradera alla återstående kampanjer automatiskt, så att alla kommer med till den nya AdWords-plattformen. Som med många produktuppdateringar så kommer uppdateringen att ske gradvis under ett flertal veckor.

Resultat med förbättrade kampanjer

Många annonsörer som har uppgraderat och optimerat sina förbättrade kampanjer har redan rapporterat in positiva resultat och tidsbesparingar. Här är några aktuella exempel:

• Pizza Hut rapporterade att deras avkastning på investeringen för mobila enheter ökade med 20 % sedan de uppgraderade till förbättrade kampanjer. De har också sett att klickfrekvensen på mobila enheter har ökat med mer än 60 % samtidigt som kostnaden per beställning från smartphones har minskat med 17 %.

• Autobytel, en webbplats för bilköpare, fick 10 % fler omvandlingar till samma kostnad per förvärv efter att de uppgraderat och optimerat sina förbättrade kampanjer. De hanterar nu 30 % färre kampanjer och marknadsföringsteamet har nu mer tid över till att fokusera på att optimera användarupplevelsen. “Vi får rätt omvandlingar till rätt pris, samtidigt som marknadsföringen är mer fokuserad på användarupplevelsen än på att hantera kontot”, berättar Billy Ferriolo, vice VD för Consumer Acquisition and Product Development. (ladda ned som pdf)

• Miller's Bakery, ett blomstrande familjeägt företag i New Jersey, genererade fler beställningar för personliga tårtor med funktioner som plats- och mobilbudsjusteringar, uppgraderade webbplatslänkar och uppgraderade samtalstillägg. Efter uppgraderingen ökade bageriets besök i butik med 10–20 %, affärerna vid rusningstid närapå fördubblades och webbklicken från näraliggande städer ökade med 20–35 %. “Våra kunder interagerar med vårt företag på olika enheter”, berättar ägaren Dwight Miller. "Om vi inte skulle annonsera både på stationära datorer och på mobila enheter skulle vi gå miste om många beröringspunkter med kunderna”. (ladda ned som pdf)

Tips för framgång efter uppgraderingen 

Alla AdWords-kampanjer tjänar på bra inställningar och regelbunden optimering. Oavsett om du uppgraderar dina kampanjer själv eller låter det ske automatiskt uppmanar vi dig att granska och optimera alla kampanjer som nyligen överförts till förbättrade kampanjer. Här är några tips (du kan läsa mer i denna artikel i Hjälpcentret):

1. Granska dina mobilbudsjusteringar. För de flesta kampanjtyper baseras standardinställningarna vid den automatiska uppgraderingen på bud från liknande annonsörer. Öppna kampanjfliken Inställningar om du vill optimera dem för ditt företag.

2. Identifiera oönskade sökordsdubbletter i överlappande kampanjer. Om du tidigare hade likartade äldre kampanjer för varje enhetstyp föreslår vi att du lokaliserar matchande kampanjer och tar bort oönskade dubbletter av sökord i dina förbättrade kampanjer.

3. Granska kampanjer i Display-nätverket. Kontrollera att dina visningsannonser når användare på önskade enheter och att du använder de budgivningsstrategier som du vill använda.

4. Börja dra nytta av de kraftfulla funktionerna i förbättrade kampanjer. Vi rekommenderar att du provar uppgraderade webbplatslänkar och uppgraderade samtalstillägg till att börja med. Sedan kan du förbättra resultaten ännu mer genom att skapa mobilanpassade annonser och ange budjusteringar för plats och tid.

Du kan besöka vår webbplats för förbättrade kampanjer där det finns fler framgångsberättelser och bästa metoder, inklusive en guide om hur du lägger bud som ett proffs med förbättrade kampanjer. Du får även gärna kontakta oss om du har frågor eller behöver hjälp.

Ta ett kliv in i framtiden tillsammans 

Kunder kommer framöver att surfa med ännu fler typer av skärmar och växla mellan dem när de shoppar, spelar och kommunicerar. Förbättrade kampanjer är ett viktigt steg mot att hjälpa annonsörer att enklare och smartare nå kunder på olika skärmar. Vi har inspirerats av annonsörer och partner i hela världen som redan anammar denna nya möjlighet. Tack för att du gör denna resa in i framtiden tillsammans med oss.

Upplagt av Sridhar Ramaswamy, Senior Vice President, Ads and Commerce

Postat av Filip Syta - Google AdWords Teamet