Varumärkesannonsörer vet ofta vilka kunder de vill nå. Däremot har det visat sig vara svårt att nå den viktigaste målgruppen online i stor skala. Därför är vi glada över att kunna presentera Intressegruppssegment i AdWords och YouTube, som har inspirerats av TV-publiken och som gör det enklare att nå den önskade målgruppen online. Systemet härleder besökarnas intressen utifrån vilka typer av sidor de besöker, hur ofta besöken sker och hur långa de är, och kopplar sedan intressekategorier till besökarnas webbläsare. Intressegruppssegment är optimerade för räckvidd och frekvens och hjälper annonsörerna att nå de besökare som sannolikt är mest intresserade av deras varumärke.

Gör livet enklare

Med Intressegruppssegment gör vi det enklare för varumärkesannonsörerna att nå sin önskade målgrupp genom 80 unika livsstilssegment som utgår från intressekategorier och demografi. Nu kan annonsörerna nå sina målgrupper i stor skala baserat på deras intressen, som miljö, mode eller resor, och se hur engagemanget växer. Inte nog med det. Vi vet att du som annonsör troligen är van att köpa målgrupper offline för TV-reklam. Vi vet dessutom hur komplicerat det kan vara att köpa onlinemålgrupper. För att göra livet ännu enklare för dig definierar vi våra intressegruppssegment på samma sätt som TV-publiken. Det innebär att du kan få samma enorma räckvidd online, med samma segment som du använder för TV-reklam.

Mazda Kanada skördar framgångar med Intressegruppssegment

Precis som de flesta andra annonsörer letade Mazda Kanada efter en lösning som kunde hjälpa dem att nå väldefinierade målgrupper i stor skala. Under det senaste decenniet har Mazda6 genomgått ett antal viktiga förändringar. 2013 lanserades en helt ny modell som kombinerade Mazdas unika design med SKYACTIV, biltillverkarens avancerade teknik med bland annat Smart City Brake Support och Rear Cross Traffic Alert. Lanseringen av denna flaggskeppsmodell krävde ny och innovativ marknadsföring. Mazda behövde skapa medvetenhet kring de tekniska framstegen, informera kunderna om bilens nya funktioner och leda dem till webbplatsen för Mazda6 där de kan interagera direkt med varumärket. De visste hur deras målgrupp såg ut: manliga yrkesarbetande stadsbor som är teknikintresserade och välinformerade om bilmarknaden och de senaste prylarna. Mazda Kanada bestämde sig för att pröva Intressegruppssegment. De valde segmentet "teknikintresserade" för att nå teknikkunniga personer som hade visat intresse för nya prylar genom att besöka olika teknikorienterade webbplatser. Genom att inrikta sig på segmentet teknikintresserade i hela Googles Display-nätverk förstärkte Mazda budskapet och genomslaget av sin TV-reklam, som vände sig till samma typ av målgrupp. Mazda såg imponerande resultat och nådde tio gånger fler användare än med sina tidigare kampanjer, vilket översteg deras förväntningar med råge. ”Intressegruppssegment var den perfekta strategin för den här kampanjen. Vi kunde på kort tid nå många användare som vi visste skulle vara intresserade av de tekniska förändringarna av Mazda6", säger Michael Tsang, Interactive Marketing Manager på Mazda Canada. Till följd av framgångarna beslutade sig Mazda Kanada för att ta med Intressegruppssegment i onlinemediemixen för sina övriga bilmodeller och låta det spela en viktig roll i företagets marknadsföring.



Nå personer som är intresserade

Med Intressegruppssegment får du större räckvidd eftersom du kan ta hänsyn till användarnas livsstil i allmänhet, i stället för att bara inrikta dig på specialintressen. Tack vare våra omfattande segment kan du vara säker på att nå den perfekta målgruppen, vare sig det handlar om hardcorespelare, matintresserade eller lyxshoppare. Våra väldefinierade segment är utformade för att du alltid ska kunna nå dina idealkunder. Men om inget segment skulle passa behoven för ditt varumärke kan du be den kontoansvariga att skapa ett anpassat segment bara för dig. Användarna kan dessutom uppdatera sina egna intressekategorier via Annonsinställningar, där de kan ange vilka annonser de vill se online.

Läs mer 

Precis som Mazda kan också du använda Intressegruppssegment för att få större räckvidd i Googles Display-nätverk och nå personer som överensstämmer med det ditt varumärke står för. Det gör kunderna nöjda och skapar framtida varumärkesförespråkare.

Mer information om hur du kan komma igång med Intressegruppssegment redan i dag finns i vårt Hjälpcenter.

Upplagt av Diya Jolly, ansvarig produktchef

Postat av Filip Syta - Google AdWords Teamet