Tänk om vi kunde ha hoppat på en flygande släde för en snabb resa runt världen under julen. Vad skulle vi ha sett från himlen? Ljuset från miljontals skärmar. Det här var en högtid då människor handlade på nätet hela tiden, överallt, på alla typer av enheter.

“Cyber Monday” som inträffar efter Thanksgiving är en av USA:s mest intensiva shoppingdagar online. Människor har obegränsade möjligheter att handla och göra bra affärer samtidigt som de är ständigt uppkopplade. Ny forskning visar nu att européerna är lika benägna som amerikanderna att påbörja sina shoppingrundor på cybermåndagen. Extra intressant i Europa är dessutom att konsumenterna fick ett försprång med sina mobila enheter söndagen före.

Vi tittade på flera populära sökord relaterade till julklappar och andra inköp i både USA och Europa och upptäckte en kraftig ökning av mobila sökningar söndagen den 25 november. I Sverige ökade antalet mobila sökningar för elektronik med hela 102 % jämfört med föregående år. Följande dag använde folk sina datorer och surfplattor på jobbet för att dra fördel av erbjudanden på cybermåndagen och vi såg de svenska sökningarna från stationära datorer och surfplattor (där vi ser ett liknande sökbeteende) öka med 72 % jämfört med föregående år för de mest populära julklapparna inom hemelektronik*.



Samma trender fortsatte vid årsskiftet när människor ville bli av med några extra semesterkilon och leva lite sundare under det nya året. På nyårsafton gjorde folk sina sökningar på smartphones och letade efter sista minuten-rea på kläder eller bokade tid hos frisören. I Storbritannien ökade mobilsökningarna med 288 % jämfört med föregående år på nyårsafton för gym, hälsovård och bantningskurer. På nyårsdagen, när folk satt hemma i sina soffor för att återhämta sig efter helgerna ökade sökningarna på träning, hälsovård och bantningskurer från stationära datorer och surfplattor med 128 % jämfört med året innan.

Annonseringsmöjligheter för företag
Vi vet att dagens konsumenter är ständigt uppkopplade. Vi vet att de byter mellan många skärmar, snabbt och utan att tänka på det. De använder sig av alla skärmar när de söker efter information. Hur kan man som företag dra nytta av dessa insikter?

Ett bra svar är att tänka på kontexten. Alla dessa nya sökbeteenden har skapat en värld av nya kontextbaserade marknadsföringsmöjligheter. När du vet var en kund befinner sig, vilken tid på dagen det är och vilken typ av enhet de använder, kan du gissa en hel del om vad de kan vara ute efter och var i köpcykeln de befinner sig.

Behöver du hjälp? Uppgradera till förbättrade kampanjer i AdWords för att göra din annonsering på flera skärmar smartare, mer kraftfull och mer mätbar. Förbättrade kampanjer kan hjälpa dig att:

1 Hantera dina bud över olika skärmar, platser och tidpunkter.

2 Visa rätt annons, platslänk, app eller tillägg baserat på användarkontexten och skärmens möjligheter.

3 Kommer snart: Spåra nya omvandlingstyper som samtal, digitala nedladdningar, köp i butik och omvandlingar som börjar på en skärm och slutar på en annan.
Få sammanhanget rätt nästa gång, till exempel i påsk. Om du vill veta mer om AdWords förbättrade kampanjer kan du klicka här.

Inlagd av: Suzanne Mumford, Product Marketing Manager, mobilannonser

Postat av: Filip Syta - Google AdWords Teamet

Källa: Googles interna data. Tillväxt jämfört med föregående år.
*Mest populära julklapparna inom hemelektronik var smartphones, surfplattor, ereaders och mp3-spelare.