Marknadsförare har länge försökt skaffa sig större kunskaper om hur målgrupperna för olika tryckta medier och etermedier är sammansatta, för att kunna hjälpa sina kunder att skräddarsy budskapet och visa mer relevanta annonser för konsumenterna. Den kunskapen om målgruppen är precis lika viktig inom digital annonsering. För mer än ett år sedan introducerade vi därför en  betafunktion som gör det möjligt att visa annonser baserat på särskilda demografiska kategorier, t.ex. ålder och kön.

Sedan 2011 har vi lagt ned mycket arbete på att göra den tillgänglig för fler annonsörer. Marknadsförarna har fått utmärkta resultat med funktionen. Blue Nile använde exempelvis demografiska kategorier i en kampanj för att nå potentiella köpare av förlovningsringar. Deras klickfrekvens blev tio gånger så hög som det nationella genomsnittet i USA för visningsannonskampanjer online.

I dag kan vi med glädje berätta att funktionen är allmänt tillgänglig i AdWords för kampanjer som är inriktade på en eller flera av 39 länder. Om funktionen är tillgänglig i din region kommer den att synas som Inriktning på ålder och kön på fliken Display-nätverket.

De demografiska kategorierna är ett komplement till andra inriktningsmöjligheter i AdWords, som intressekategorier, remarketing och innehållsinriktning med sökord. Vårt främsta mål är att hjälpa dig att finjustera ditt marknadsföringsbudskap och nå rätt målgrupp med rätt annons. Om du t.ex. säljer yogatillbehör och vet att kärnmålgruppen utgörs av kvinnor i åldern 25–34 år kan du ställa in kampanjen så att den i första hand visas för den målgruppen, i stället för att annonserna visas för personer som kanske inte är intresserade av produkten.

Demografiska kategorier fungerar ungefär på samma sätt som intressekategorier:  Google kopplar kategorierna till särskilda webbläsare genom att analysera data från utgivaren och vilka typer av webbplatser i Googles Display-nätverk som användaren har besökt. Precis som med våra andra funktioner för intressebaserad annonsering kan användarna visa och ändra sina demografiska kategorier eller permanent välja bort Googles intressebaserade annonser via  Annonspreferenshanteraren.


Vårt mål är att hjälpa dig att kommunicera bättre med din målgrupp. Resultatet blir att du får mer effektiva marknadsföringskampanjer och att dina annonser blir mer relevanta för konsumenterna. På så sätt bidrar vi till att finansiera innehållet på den kostnadsfria webben. Vill du komma igång med att använda demografiska kategorier i dina kampanjer? Besök vårt Hjälpcenter.


Upplagt av Jon Krafcik, produktansvarig

Postat av Filip Syta - Svenska Adwords Teamet