Det finns mycket man kan göra för att optimera sin webbplats så att innehållet är väl representerat i olika sökmotorer. Tyvärr så ser vi ibland att webbansvariga fokuserar på fel saker och ibland hyr in sökmotoroptimeringsföretag som använder sig av tvivelaktiga metoder, som slösar både tid och pengar.
 
Medan bra och unikt innehåll lockar bra länkar till sig på ett naturligt sätt, kan sökmotoroptimeringsföretag ibland erbjuda länkbygge som lovar snabbt resultat och som förbättrar en webbplats position i Googles rankning. Ett tillvägagångsätt som sökmotoroptimeringsföretag kan använda sig av för att införskaffa en hög volym av länkar relativt enkelt är att skapa eller köpa länkar från webbplatser vars enda ändamål är att länka till andra webbplatser. De här webbplatserna har ofta generiskt innehåll av låg kvalitet och förmedlar en dålig användarupplevelse.

Inte helt säker på vad det är vi pratar om? Här är ett exempel:

Jag tycker om konferenser, speciellt när det är konferens i Stockholm. I Stockholm finns det billiga kläder som man kan köpa. Billiga kläder är jättebra och vill man också bo billigt ska man bo på ett billigt hotell. Det finns många billiga hotell i Stockholm.

Det ovanstående exemplet är kanske lite överdrivet, men generellt så innehåller dessa webbplatser, som är skapade för att bara innehålla länkar, ganska generiskt, repetitivt, och intetsägande innehåll. Innehållet brukar vara väldigt optimerat för att passa in med vissa nyckelord och ankartext. Artiklar eller bloggposter på dessa webbplatser är ofta inte relaterade till varandra. Till exempel, vår artikel om konferens i Stockholm kan följas av en artikel om kreditkort och mobillån. Detta innehåll håller väldigt låg kvalitet och ger sällan användaren någon användbar information.

Webbplatser med denna typ av innehåll finns ofta på gratis webbhotell, nya webbplatser med domännamn som innehåller nyckelord, eller domäner som har köpts upp efter att den förra ägaren inte har förnyat domänen. Vi har blivit allt bättre på att analysera länkarna på de här webbplatserna. Det betyder att även om denna typ av länkbygge kan ha vissa kortsiktiga positiva effekter, kommer länkarna troligen inte att räknas längre fram i tiden. Detta ger inte mycket om man jämför det med den tid och pengar som du har investerat i att försöka förväva dessa länkar.
 
Vi rekommenderar att du istället fokuserar på saker som långsiktigt kommer att vara av värde för din webbplats samt dina användare på ett mer hållbart sätt. Skapa bra och unikt innehåll som är intressant för användare, var aktiv på sociala medier, använd traditionella marknadsföringsmetoder, så kommer länkarna att följa. Det tar tid och ansträgning men i slutändan så kommer du att ha bra och naturliga länkar som kommer att vara till fördel för din webbplats långt fram i tiden.

När du vill se vilken typ av länkar som pekar på din webbplats så kan du använda Googles verktyg för webbansvariga. Analysera alla länkar och undersök var de kommer ifrån. Hur ser sidan ut som länkar till dig? Har den bra innehåll som är av något värde för användare? Är sidan relaterad till länken som pekar på din webbplats? Hur uppstod länken?

Om du har ett högt antal länkar som kommer från sidor som är av låg kvalitet eller spam, försök då att få dessa länkar borttagna.

Det finns också andra sätt som du kan optimera din webbplats på, där du har mer kontroll över resultaten. Om du inte vet var du ska börja så kan du läsa vår grundhandbok om sökmotoroptimering. Där hittar du många tips om förbättringar du kan göra på din webbplats för att göra den så sökvänlig som möjlig.

När du bestämer dig för att hyra in ett
sökmotoroptimeringsföretag för att optimera din webbplats, var då säker på att du gör ett informerat val.

Har du frågor? Det går alltid att ställa frågor i vårt forum för webbansvariga, där kan du också diskutera allt som är relaterat till sökmotoroptimering.

Skrivet av Uli Lutz and Daniela Loesser, Search Quality
Svensk version av Alexander, Search Quality
Postat av Inside-AdWords Sverige