Display annonseringen har genomgått en nästan magisk förvandling under senaste åren, från att bestå av bannerannonser av typen "Klicka här!" till ett smart och snyggt medium som kan väcka liv i storslagna idéer och koncept (också sådana från annonseringens förflutna). När nu Display annonseringen har genomgått sitt "Askunge-ögonblick" tänkte vi att också "galavagnen" skulle få sig en uppfräschning. Därför presenterar vi idag ett antal förändringar som kommer att göra det enklare att köpa och köra Display-kampanjer med AdWords.
 
Displaykampanjernas nya hem i AdWords
Under nio år har våra AdWords-kunder köpt visningskampanjer i ett gränssnitt som egentligen är avsett för sökannonsering. Det är ungefär som att försöka springa i skor av glas. Det kan fungera, men det är bra mycket enklare med riktiga löparskor. Därför har vi gett Display annonseringen en egen flik i AdWords. Ändringen kommer att införas under de kommande veckorna och den nya fliken Display- nätverket blir specialanpassad för display kampanjer från topp till tå. Där kan du bestämma bud, ange inriktningar och optimera display kampanjer på ett och samma ställe.

Innehållsbaserad sökmotor med mer under huden

Den innehållsbaserade sökmotorn matchar annonserna mot sidor baserat på sökord och utgör själva grunden för Display kampanj köp via AdWords. Vi har lagt ned mycket arbete på att ge motorn den största förbättringen någonsin, nämligen möjligheten att kombinera Display annonseringens räckvidd med sökannonseringens precision. Det handlar om nästa generations innehållsinriktning med sökord. Nu kan du finjustera resultatet av dina innehållsbaserade kampanjer ned på sökordsnivå så att dina marknadsföringskampanjer blir betydligt mer effektiva. Dessutom blir det enklare att utöka sökkampanjerna till att också inbegripa visningskampanjer och att köra båda typerna av kampanjer samtidigt.

Anta t.ex. att du köper visningskampanjer åt en resebyrå som säljer charterresor till olika västindiska öar. Tidigare skulle du ha skapat annonsgrupper med teman som var inriktade på resor till Turks och Caicos och Västindien. Tack vare den nya möjligheten att granska resultatet på sökordsnivå kanske du märker att "resor till Turks och Caicos" är fyra gånger mer lönsamt än "resor till Västindien". Du kan optimera dina kampanjer för att inrikta dig specifikt på de högpresterande sökorden och vara mer försiktig med "resor till Västindien".

Visuell beskrivning
De bästa sagoförfattarna vet att en bild kan säga mer än ord (eller siffror). Tillsammans med den nya fliken Display-nätverket och den innehållsbaserade sökmotorn introducerar vi en grafisk bild av kampanjernas räckvidd. Där kan du se hur räckvidden påverkas när du kombinerar olika inriktningstyper, t.ex. sökord, placeringar, ämnen, intressen eller ommarknadsföring.

De här förändringarna är några av våra viktigaste någonsin. Här kombineras vetenskapen bakom sökannonsering med konsten bakom display annonsering. Vi hoppas att detta ska ge dig effektiva nya verktyg för att nå dina kunder och visa engagerande och relevanta visningsannonser.

Läs mer

Vi kommer att införa den nya fliken Display-nätverket för alla annonser under de kommande veckorna. Mer information om nyheterna på fliken Display-nätverket finns i vår artikel på Hjälpcentret.

Delta i Googles webbseminarium den 15 maj, där du får lära dig mer om hur du kan optimera dina inriktningsstrategier för kampanjer med nästa generations innehållsinriktning med sökord. Registrera dig på vår nya sida med webbseminarier.

Hör Brad Bender, ansvarig för Display-produkthantering, tala om den nya fliken Display-nätverket och om nästa generations innehållsinriktning med sökord.

Skrivet av Alok Goel, produktansvarig för nästa generations innehållsinriktning för sökord, Rebecca Illowsky, produktansvarig för fliken Display-nätverket och Claire Cui, huvudtekniker

Postad Av Fatemeh Mahmoudi, Inside AdWords Teamet Sverige