Mobilannonsering har skapat en helt ny möjlighet för företag att öka antalet telefonsamtal till säljteam och callcenter. Det är en ny metod för annonsörerna att få kvalificerade nya potentiella kunder. Faktum är att vi, sedan vi lanserade klicka för att ringa-funktionen för annonsörerna för över ett år sedan, har haft fler än en miljon kunder globalt som genomfört kampanjer med telefontillägg.

Två av de vanligaste sätten att få mobilkunder att ringa upp är att ange sitt telefonnummer i en klicka för att ringa-annons eller att lägga till telefonnumret på webbplatsen. Det är lätt att mäta samtalen från en klicka för att ringa-annons från kampanjrapporterna men det kan vara svårare att spåra de samtal som görs av konsumenter som klickar på telefonnumret på webbplatsen.


Idag lanserar vi ny statistik för omvandlingsspårning som hjälper annonsörer och byråer att göra just detta: alla AdWords-konton har nu möjlighet att rapportera samtal från mobilsidor.



En Direct TV-målsida som har tydliga samtalsknappar från vår betapartner Red Ventures [a]


Nu kan du spåra klick på telefonnumret eller samtalsknappen tillbaka till AdWords-kampanjen, annonsgruppen eller ett sökord som lockat en kund. Eftersom detta är ett nytt spårningsvärde tillkommer inga avgifter och inga ändringar görs av CPC. Vi hoppas att detta nya mått ger annonsörer och byråer ny, mer omfattande information om värdet och intäkterna från deras mobilannonser.


Red Ventures, ett företag som arbetar med kundvärvning i Charlotte i USA, har varit betapartner för detta nya omvandlingsvärde. I tillägg till sin egen interna spårningsplattform använde de det nya värdet för att spåra användningen av klicka för att ringa-samtal på deras mobila webbplatser för flera olika partner. John Sutton, ansvarig för online-marknadsföring hos Red Ventures säger "Nu kan alla marknadsförare få fullständig insikt i samtal som genererats från deras AdWords-budget på mobila enheter, direkt i AdWords-gränssnittet och på mycket detaljerad nivå". John ser dessutom detta som en ny förmån för AdWords-annonsörer som "inte har den förmåga som krävs för att skapa unika nyckelord eller telefonnummer på annonsnivå på sina mobilwebbplatser".


Den nya statistiken gör det möjligt för alla annonsörer att optimera befintliga AdWords-verktyg för samtal. Enligt John Sutton hos Red Ventures "öppnar detta dörren för att delta i AdWords-funktioner som kräver omvandlingsmått som Förbättrad CPC och Budgivning med mål-CPA".
Du kan börja använda den nya statistiken genom att installera ett kodavsnitt på målsidorna. När du gör det kan du ange "samtal" om ett omvandlingsmått som ska spåras på målsidan. Därefter kan du koppla samtalsfokuserade kampanjer med verktyg som Omvandlingsoptimeraren och sedan ge bud genom att ange ett mål-CPA för samtal och slutligen automatisera annonsvisningen så att den är optimerad för samtal.


Om ett ökat antal samtal är en viktig del av din strategi för mobilannonsering och du placerat ett telefonnummer eller knappen "Ring nu!" på webbplatsen börjar du att mäta samtalen nu med den nya omvandlingstypen. Dessutom kan du utnyttja en omfattande uppsättnings AdWords-verktyg som är tillgängliga för dig för att optimera prestanda. Mer information om hur du går tillväga finns i vår hjälpcenterartikel.