I många månader har vi nu fokuserat på att försöka visa fler högkvalitativa sökresultat för användare. Tidigare i år släppte vi vår “Panda”-förändring för sökningar på engelska runtom i världen. Idag fortsätter vi med detta arbete genom att släppa våra algoritmiska sökförbättringar för olika språk. Vår data visar att förändringen generellt förbättrar vår sökkvalité och responsen vi har fått angående Panda från användare har varit positiv.

För de flesta länder påverkar förändringen 6-9% av sökresultaten så mycket att en användare märker av det. Det är betydligt mindre än vid den ursprungliga lanseringen av Panda, som påverkade närmare 12% av de engelskspråkiga sökresultaten på ett märkbart sätt. Vi lanserar förändringen för alla språk utom kinesiska, japanska och koreanska där vi fortsätter att testa förbättringar.

För webbplatser som har påverkats av den algoritmiska förändringen har vi en bloggpost som ger vägledning om hur Google söker efter högkvalitativa webbplatser. Vi har också forum för webbansvariga på många språk där användare kan ge oss feedback och få hjälp. Vi kommer att fortsätta arbeta för att göra det rätta för våra användare och ge dem de bästa resultat vi kan.


Skrivet av Amit Singhal - Google Fellow, upplagt av Anu, Alexander och Fredrik - Search Quality