Oavsett om avsikten är att göra varumärket känt eller öka försäljningen har alla marknadsförare samma mål: att nå personer som förmodligen är intresserade av företagets produkt eller tjänst. Med innehållsinriktning i Google Display-nätverket når du fram till dessa människor just som de visar sitt intresse genom att läsa relevant innehåll. Men vad händer om någon som har sökt efter kameror går vidare och läser på en annan nyhetswebbplats eller favoritblogg? En marknadsförare på ett kameraföretag skulle förmodligen vilja visa en annons för den intresserade användaren, men det går inte att använda innehållsinriktning eftersom webbplatsen inte handlar om kameror.

För nästan två år sedan lanserade vi en betaversion av intressekategorier i Google Display-nätverket. Vi har sakta gjort funktionen mer allmänt tillgänglig, och från och med idag kan alla AdWords-annonsörer utnyttja intressekategorier. Så här fungerar det: Vårt system undersöker vilka slags sidor användaren besöker. Hänsyn tas till hur pass nyligen och ofta dessa sidor har besökts och systemet kopplar sedan relevanta intressekategorier till webbläsaren. Om du använder dessa kategorier kan du visa annonser för just dem som med störst sannolikhet köper dina produkter och tjänster, och du kan nå dem på alla typer av sidor i Google Display-nätverket och inte bara på innehållsinriktat relevanta webbplatser.

Med över 1 000 intressekategorier att välja på – allt mellan ekoturism och mobiltelefoner – är vi säkra på att alla annonsörer hittar en kategori som passar verksamheten. Och eftersom fler än 500 miljoner användare som är intresserade av dessa kategorier besöker Display-nätverket varje dag, kan du nå enorma skaror av tänkbara kunder. Du betalar bara för klick eller visningar till auktionspris, precis som vanligt. Våra betaannonsörer har utnyttjat intressekategorier för att nå fram till alla slags mål: en annonsör som lyfter kännedomen varumärket med 40 % eller en skohandel som får 400 % fler omvandlingar med lägre annonskostnader per försäljning, till exempel.

Medan vi har gjort intressekategorier tillgängliga för fler annonsörer har vi hållit oss kvar vid visionen om att ge användarna största möjliga kontroll och insyn. Användarna kan när som helst granska och redigera intressekategorier eller permanent välja bort att få intressebaserade annonser med hjälp av Annonspreferenshanteraren. Dessutom märker vi våra annonser med logotypen Google-annonser för att informera användarna och ge dem möjlighet att välja vilka annonser de ser.

Vi hoppas att du använder dessa intressekategorier för att förbättra dina annonskampanjer ytterligare. Vi tror att du kommer att tycka att det är ett effektivt sätt att nå mer intresserade användare, öka kännedomen om dina produkter och tjänster och i sista hand öka försäljningen. Läs mer på vårt hjälpcenter.