Den 8 juni kommer vi på Google, tillsammans med andra stora webbföretag som Facebook och Yahoo!, att aktivera IPv6 på våra huvudwebbplatser under 24 timmar. Detta test kommer inte att omfatta våra tjänster för annonsörer och utgivare, inklusive AdWords, AdSense och DoubleClick. Google stöder IPv6 eftersom det är avgörande för Internets framtid. Internet håller på att spricka i sömmarna eftersom adressutrymmet är så begränsat, och IPv6 är den bästa lösningen.

De goda nyheterna är att de flesta Internetanvändare inte behöver göra något särskilt för att förbereda sig inför World IPv6 Day. Våra aktuella beräkningar indikerar att den övervägande majoriteten (99,95 %) av alla användare inte kommer att påverkas alls. I sällsynta fall kan det dock förekomma att användare upplever anslutningsproblem, ofta på grund av felkonfigurerade eller felfungerande hemmanätverksenheter.

Vill du kontrollera om din anslutning är redo för IPv6?
Besök vår testwebbplats. Där kan du kontrollera kompatibilitet med IPv6 och få felsökningstips om du behöver det.

Läs mer om IPv6 eller läs om World IPv6 Day.