Detaljhandelsföretaget Carphone Warehouse som säljer mobiltelefoner grundades i Storbritannien 1989. Nu har företaget tusentals butiker i nio europeiska länder och en webbplats för e-handel.

Med tanke på de många olika kanaler som kunderna kan använda för att köpa produkterna var det logiskt att sammanlänka dessa kanaler med en strategi för mobilmarknadsföring. "Carphone Warehouse har helt klart en naturlig position i den nya mobilvärlden. Vi ser det som ett viktigt sätt att öka försäljningen men också att kunna betjäna våra kunder via flera kanaler", säger Gareth Jones, ansvarig för onlinemarknadsföring.

Först skapade man en mobiloptimerad webbplats. "Tidigare när du sökte på "mobiltelefon" på mobilen hamnade du på företagets vanliga webbplats. Vi sålde via den också, men det var mest tack vare användarnas tålamod med att peka, rulla och navigera sig fram till kassan." Mobilwebbplatsen har samma funktioner som en telefon med klicka för att ringa-funktioner för att kontakta callcentret och köpa produkter.

Därefter skapade de i nära samarbete med reklambyrån Efficient Frontier en specialanpassad kampanj för mobila enheter och analyserade resultaten regelbundet för att finjustera sökordslistorna. De la även till ett klicka för att ringa-nummer i textannonserna. "Klicka för att ringa-funktionen är ett viktigt inslag i vår betalda marknadsföring eftersom den tydligt ger oss mycket lönsamma samtal", påpekar Gareth.

De började utforska nya AdWords-annonsformat för mobila enheter. Carphone Warehouse använde Ad Sitelinks på mobilenheter, vilket gör att en AdWords-textannons visas på avancerade mobilenheter med två länkar som leder djupare in på webbplatsen, och inkluderade en länk till sidan med butikssökfunktionen. "Det finns en tydlig flerkanalig dynamik. Du är ute på stan, bestämmer dig för att köpa en telefon, vill ta reda på var närmaste Carphone Warehouse ligger och letar rätt på oss med hjälp av sökfunktionen i mobilen", säger Gareth. Klickfrekvensen för Ad Sitelinks på mobilenheter var 312 % högre än mobilsökningsaktiviteten utan Sitelinks.

Du kan hämta en PDF-version av Carphone Warehouses fallstudie här.