Vi har alltid ansett att visningsannonsering kan göras smartare, ge bättre resultat och vara mer mätbar. I dag vill vi uppmärksamma en av de dolda stjärnorna i visningsvärlden som gör en sådan omvandling möjlig: ommarknadsföring. Med ommarknadsföring kan du nå dina webbplatsbesökare med relevanta budskap medan de tittar på andra webbplatser på webben. Vi lanserade funktionen för ett år sedan i hela Googles Display-nätverk och vi tror att vi har en fullträff. Under 2010 växte det totala antalet annonsörer som använde ommarknadsföring med i genomsnitt 113 % varje kvartal sedan lanseringen. Några exempel på hur några av er har använt ommarknadsföring med utmärkta resultat:
  • Yankee Candle Company använde ommarknadsföring för att locka tillbaka köpare. De ökade omvandlingsfrekvenser med 600 % samtidigt som de halverade kostnaden per omvandling.
  • Datortillverkaren Lenovo ökade försäljningen med 20 % och minskade förhållandet mellan övergripande utgifter och intäkter med 14 % i en kampanj som omfattade ommarknadsföring och visning i flera nätverk.
  • etrailer.com, en återförsäljare som säljer bärgningsutrustning online, såg en fördubbling av klickfrekvensen till en 75 % lägre kostnad per klick med ommarknadsföring jämfört med deras vanliga annonskampanjer i Display-nätverket.
Under året som gått sedan lanseringen har vi förbättrat resultat och ökat omfattningen med tre viktiga förbättringar som gör ommarknadsföringen ännu mer effektiv för våra annonsörer, stora som små. Till att börja med har vi gjort det möjligt att visa en relevant annons så snart som en potentiell kund lämnar din webbplats, vilket är den tidpunkt då det är mest troligt att de klickar på en annons enligt vår interna analys. Nästa förbättring innebär att vi har förbättrat algoritmen som i realtid avgör hur mycket du bör betala för varje visning för att maximera möjligheten att en användare klickar på din annons. Med den tredje och sista förbättringen kan du med Google Display-nätverkets ökande räckvidd nå dina kunder på allt fler webbplatser på webben. Vi når i genomsnitt 84 % av användarna i en typisk lista för ommarknadsföring och vi visar hundratals miljarder annonser varje månad för över 500 miljoner Internet-användare över hela världen.

Allt eftersom vi fortsätter att visa mer relevanta annonser på fler webbplatser betyder det även att fler användare och utgivare gynnas, och inte bara annonsörer.
  • Utgivare ser en betydande ökning av intäkterna när de visar annonser för ommarknadsföring på sina webbplatser. Våra undersökningar visar att en annons för ommarknadsföring ökar intäkterna med nästan det dubbla jämfört med andra visningsannonser.
  • Användare har berättat att de tycker om upplevelsen av den mer välriktade annonsen som ommarknadsföring medför. Marie DeOrio, grundare av Vintage Fashion Directory, kallar annonser för ommarknadsföring "fascinerande och fantastiska. De ger en upplevelse där annonser inte känns som annonser. Om de har rätt inriktning och om de handlar om något som du är intresserad av, är informationen värdefull." Marie talar om att hon visar annonser för ommarknadsföring på sin egen webbplats (http://vintagefashiondirectory.com) eftersom hon anser att det "ger användaren en bättre upplevelse".
Och vi är inte ens klara med produkten. Inom de närmaste månaderna planerar vi att introducera en serie nya funktioner som gör ommarknadsföringen smartare, snabbare och mer dynamisk (http://googleblog.blogspot.com/2009/11/displaying-best-display-ad-with.html). Vi tror att intresset för ommarknadsföring kommer att fortsätta att öka allt eftersom annonsörer, utgivare och användare fortsätter att se fördelarna och allt eftersom vi fortsätter att hitta nya tekniker som uppfyller det viktigaste målet: att visa rätt annons för rätt användare vid rätt tidpunkt.

Upplagt av Aitan Weinberg - Produktchef