Sidan Faktureringsöversikt är en utmärkt källa till information, inte bara i förhållande till din betalningsmetod eller statusen på tidigare betalningar, utan också för din dagliga kampanjaktivitet. Med en snabb blick ser du till exempel om en manuell betalning krävs för att dina annonser ska visas utan avbrott, om ditt kort inte gick att använda eller om din kampanjkod snart löper ut.

Under de kommande veckorna kommer du att få läsa om:
  • Hur du läser faktureringsöversikten
  • Hur du ser om kontot har debiterats
  • Var du hittar fakturorna
  • Hur du anger en kampanjkod och övervakar dess användning
  • Varför dina dagliga kostnader ibland överskrider den dagliga budgeten
Obs! Alla råd i den här guiden är avsedda för användare med en uppgraderad faktureringsöversikt.

Hur vet du om du redan har använt AdWords nya faktureringsgränssnitt? Det är enkelt! Kontrollera att:
  • Fliken Fakturering inte längre finns med på rullgardinsmenyn
  • Navigeringsfältet visas på vänster sida
  • Efterskottsbetalning kallas nu automatisk betalning
  • Förskottsbetalning är nu detsamma som manuell betalning
Hur man kontrollerar om kontot har belastats:

Hur kan du vara säker på att ditt AdWords-konto har debiterats med din betalningsmetod (bankkort eller bankkonto)? Du behöver bara kolla sidan Faktureringsöversikt, som finns på fliken Fakturering.

Följande meddelande visas om betalningarna gick igenom:
  • Planerad automatisk betalning: En automatisk betalning via banköverföring kommer att slutföras under de närmaste dagarna. Statusen visas bara för konton med automatiska betalningar och banköverföring som primär betalningsmetod. När betalningen har gått igenom ändras statusen till Automatisk betalning.
  • Automatisk betalning: En automatisk betalning har gjorts till kontot.
  • Betalning: Kontot har belastats efter att du har använt funktionen Gör en inbetalning.
Följande meddelanden visas om betalningen inte gick att slutföra:
  • Betalningen nekades: Det gick inte att belasta kontot efter det att du använde funktionen Gör en inbetalning.
  • Automatisk betalning nekades: Ett försök att göra en automatisk betalning misslyckades.

Klicka på Visa detaljer på raden med den nekade betalningen om du vill ta reda på orsaken till att betalningen nekades.