I den nionde delen i vår bloggserie för nybörjare och annonsörer som vill repetera grunderna i AdWords visar vi hur du kan använda det kostnadsfria onlineverktyget för omvandlingsspårning. Med den här enkla AdWords-funktionen kan du spåra din försäljning eller dina omvandlingar och skapa dig en bild av avkastningen på din investering i onlineannonsering.

Fördelarna med omvandlingsspårning är att det är gratis och att du får överblick över vad som händer efter att användarna klickar på din annons. När du vet vilka klick som oftast leder till omvandlingar kan du spendera dina pengar på ett mer effektivt sätt. Omvandlingsspårning är dessutom en viktig del av budgivningsstrategin när du ska bestämma hur mycket du vill bjuda på varje sökord baserat på dess faktiska resultat. Du kan med andra ord öka avkastningen på din investering genom att använda omvandlingsspårning.

Om du vill veta mer om omvandlingsspårning och hur det fungerar kan du titta på den här kostnadsfria självstudien online för annonsörer från vår AdWords-utbildning online. Vi hoppas att du får användning av de här tipsen när du annonserar med AdWords. Glöm inte att besöka AdWords nybörjarguide i AdWords Hjälpcenter där du hittar ytterligare information och hjälp. Och glöm för all del inte att hålla utkik efter nästa inlägg i vår bloggserie för nybörjare.