Vi är glada över att kunna lansera en ny inställning för annonsväxling i AdWords som ger dig möjlighet att optimera för omvandlingar. Tidigare hade du två alternativ:
  • Optimera för klick: Annonser som förväntas leda till fler klick visas oftare
  • Rotera: Annonserna visas mer jämnt fördelat
Med det tredje alternativet kan du nu välja att oftare visa annonser som förväntas leda till fler omvandlingar.

Vi har alltid uppmuntrat dig att pröva på att använda flera annonser i varje annonsgrupp och har erbjudit hjälp genom att visa de annonser som har högst klickfrekvens oftare. En del av er har dock talat om för oss att annonsen med högst klickfrekvens inte alltid har högst omvandlingsfrekvens och att ni vill kunna optimera för omvandlingar i stället för klick. Från och med i dag är detta precis vad ni kan göra.

Om du vill använda den nya inställningen ska du använda Omvandlingsspårning i ditt konto eftersom vi med uppgifterna från detta verktyg avgör vilken annons som med störst sannolikhet leder till omvandlingar. När vi inte har tillräckligt med information för ett beslut visar vi den annons som med störst sannolikhet får klick. Om du använder Omvandlingsspårning visas alternativet Optimera för omvandling under Avancerade inställningar på fliken Inställningar i avsnittet Annonsvisning: annonsväxling, frekvenstak i en kampanj. Efter aktiveringen gäller inställningen för alla annonser som visas på Google och på partnerwebbplatser i sök- och Display-nätverket.


Genom att ge dig ett annat sätt att definiera annonser som "ger bäst resultat" hoppas vi att det blir lättare för dig att experimentera med annonserna och se vilka som oftast hjälper dig att uppnå dina annonseringsmål. Läs mer om annonsväxlingsinställningar på vårt Hjälpcenter.