I januari dök det upp många historier om Googles sökkvalitet. Om du läser några av de senaste artiklarna kanske du undrar om kvaliteten på våra resultatsidor har försämrats. Det korta svaret är att den utvärderingsstatistik som vi har utvecklat och förfinat i över tio år visar att Googles sökkvalitet är bättre än någonsin vad gäller relevans, aktualitet och omfattning. Idag förekommer engelskspråkigt spam i Googles resultat inte ens hälften så ofta som det gjorde för fem år sedan. På de flesta andra språk förekommer spam ännu mer sällan än på engelska. Men vi har lagt märke till en liten ökning av spamresultat under de senaste månaderna. Det har dock redan blivit bättre igen och vi arbetar ständigt med nya sätt som kan förbättra vår sökkvalitet.

Bara så att vi förstår varandra – spamsidor är skräp som du hittar bland sökresultaten när webbplatser försöker fuska sig till bättre platser i sökresultaten eller på annat sätt bryter mot sökmotorernas kvalitetsriktlinjer. För tio år sedan var situationen så illa att sökmotorer regelbundet gav irrelevanta skräpresultat för många olika sökningar. I stort har Google lyckats bekämpa den typen av "rena spamsidor"—även om vissa som lägger ut skräp tar till fula eller till och med olagliga sätt, såsom att hacka en webbplats.

Vi har både blivit större och förbättrat vår aktualitet de senaste månaderna genom att indexera en massa bra innehåll. Tyvärr följer det även med en del skräp. Därför lanserade vi nyligen en omgjord klassificerare på dokumentnivå som gör det svårare för innehåll från spamsidor att få en hög placering. Den nya klassificeraren är bättre på att upptäcka skräp på enskilda webbsidor, till exempel upprepade spammiga ord – de typer av fraser du ofta kan se i automatiserade och självfrämjande skräpkommentarer i bloggar. Vi har också radikalt förbättrat vår förmåga att upptäcka hackade sidor, något som utgjorde en stor del av det spam som sågs under 2010. Vi utvärderar även andra ändringar som borde hjälpa till att sänka spamnivåerna ytterligare. En av dessa ändringar riktar sig främst mot sidor som kopierar andras innehåll och sidor med lite eget innehåll. Vi kommer att fortsätta undersöka olika sätt att minska skräpet, inklusive nya sätt för användare att ge tydligare feedback om spamsidor och sidor av dålig kvalitet.

Eftersom "rena spamsidor" har minskat med tiden har fokus istället flyttats till "innehållsfarmar", sidor med innehåll av ytlig eller dålig kvalitet. 2010 lanserade vi två stora algoritmiska förändringar med fokus på sidor av dålig kvalitet. Men vi tar till oss all feedback från webben. Allmänheten efterfrågar kraftfullare åtgärder mot innehållsfarmar och sidor som främst består av skräpinnehåll eller innehåll av dålig kvalitet. Vi fortsätter också med att implementera nya algoritmiska förändringar. Vi är stolta över Googles sökningar och strävar efter att göra varje sökning perfekt. Faktum är att vi inte är perfekta, vilket tillsammans med våra användares skyhöga förväntningar på Google gör att bristerna uppfattas som mycket större än vad de egentligen är. Trots detta kan och bör vi göra bättre ifrån oss.

En missuppfattning vi har sett de senaste veckorna är att Google inte skulle vidta samma åtgärder mot skräpinnehåll i vårt index i de fall sidorna visar annonser från Google. För tydlighetens skull:
  • Google vidtar alltid åtgärder mot sidor som bryter mot våra riktlinjer för kvalitet, även om de innehåller annonser från Google.
  • Att visa annonser från Google ger inte bättre placering på Google.
  • Att köpa annonser från Google ger inte heller bättre placering i Googles sökresultat.
Det har alltid varit så men det är viktigt att bekräfta att det fortfarande är på det sättet.

Allmänheten bryr sig tillräckligt mycket om Google för att berätta för oss – ibland passionerat – vilka förbättringar de vill se. Vi uppskattar verkligen denna feedback. Tillsammans med våra egna vetenskapliga utvärderingar och användares feedback kan vi utforska alla möjligheter till förbättring. Berätta gärna för oss hur vi kan göra ett bättre jobb så fortsätter vi att arbeta för ett bättre Google.