Antalet sökningar på mobila enheter med kompletta webbläsare har fyrdubblats under det gångna året. Det innebär att möjligheterna att nå rörliga användare blir allt större. Är dina kampanjer optimerade för mobila enheter? Det bästa man som annonsör kan göra för att få bättre resultat är att skapa fristående mobilspecifika kampanjer. Vi har sett att annonsörerna har fått en genomsnittlig ökning på 11,5 % på mobil-CTR:en när de kör och optimerar separata mobilkampanjer jämfört med mobil-CTR:en i en kombinerad mobil- och datorkampanj.

Varför ska jag skapa separata mobilspecifika kampanjer?

För närvarande kör många annonsörer kombinerade kampanjer som inriktas på både datorer och mobila enheter. Det är praktiskt med tanke på räckvidden och när annonsören vill komma igång med mobilannonseringen, men annonsörer som vill få konkurrensfördelar och maximera sina mobilresultat bör skapa separata AdWords-kampanjer för mobila enheter. Genom att skapa separata mobilkampanjer kan du optimera annonsstrategin för den mobila plattformen. Då får du större kontroll över faktorerna som direkt påverkar resultatet. När du har skapat en mobilspecifik kampanj rekommenderar vi att du följer följande optimeringstips:

  • Få större kontroll och bli mer flexibel: Genom att använda en separat mobilspecifik kampanj får du större insyn i resultatet av mobilkampanjen och du kan optimera buden, sökordslistorna och annonserna utan att de datorbaserade kampanjerna påverkas.
  • Separata budgetar och bud för mobila enheter: På mobila enheter konkurrerar du om att visa din annons på fem platser på mobilsökresultatsidan till skillnad mot tio platser i datorkampanjer. Det är viktigt att du bjuder offensivt så att dina annonser blir konkurrenskraftiga och får framträdande platser.
  • Skräddarsy annonserna för mobila enheter: Skapa mobilspecifika annonser med texter som vänder sig direkt till mobilanvändarna, till exempel "Få erbjudanden direkt i telefonen". Du kan också anpassa funktioner som Ad Sitelinks och styra användarna till mer mobilrelevant innehåll, till exempel sidor för butikssökningar.
  • Utnyttja mobila enheter till fullo: Du får bättre nytta av kraftfulla mobilspecifika annonsfunktioner som klicka för att ringa och platsbaserade tjänster som erbjuder relevant och praktiskt innehåll för rörliga användare.
Komma igång med separata mobilkampanjer

När du vill skapa en separat mobilkampanj måste du skapa en AdWords-kampanj som bara är inriktad på datortelefoner och separera den från andra kampanjer som inriktas mot datorer. Det enklaste sättet att göra detta på är att kopiera kampanjen och sökorden till en separat mobilkampanj via AdWords Editor. Du kan välja att kopiera hela kampanjen eller bara de sökord som får bäst resultat för mobila enheter.

Om du inte använder AdWords Editor gör du så här när du skapar dina nya mobilspecifika kampanjer:

  1. Logga in i AdWords.
  2. Lägg in dina befintliga sökord från kampanjerna i ett kalkylark eller en textfil.
  3. Klicka på Ny kampanj på fliken Kampanjer i ditt konto.
  4. Rulla ned till avsnittet för nätverk och enheter och klicka på Låt mig välja under Nätverk. Avmarkera rutan Stationära och bärbara datorer. Inriktningen ska visa att du har valt att visa dina annonser på mobila enheter med kompletta webbläsare.
  5. Klistra in sökorden i den nya mobilspecifika kampanjen i relevanta annonsgrupper.
  6. Ange att den gamla kampanjen bara ska visas på stationära och bärbara datorer.
  7. Använd funktionen Delade adresstillägg när du vill använda något av dina befintliga tillägg (till exempel plats- och telefontillägg) i de nya mobilkampanjerna.
Vi hoppas att du får nytta av den här metoden när du optimerar din strategi för mobilannonser!