I den sjätte delen i vår bloggserie för nybörjare och annonsörer som vill repetera grunderna i AdWords ska vi ta upp vikten av en väl genomtänkt kontostruktur.

Som du kanske vet består AdWords-kontot av tre nivåer: konto, kampanj och annonsgrupp. Det här kan vara bra att tänka på när du strukturerar ditt konto.
  • Strukturera ditt AdWords-konto med utgångspunkt från din webbplats och de produkter eller tjänster som du erbjuder.
  • Namnge kampanjerna och annonsgrupperna enligt reglerna ovan
  • Varje annonsgrupp bör innehålla 10–20 positiva sökord och 5–10 negativa sökord
Anta t.ex. att du säljer begagnade bilar och vill annonsera i både Sverige och Danmark. Börja med att skapa en kampanj som är inriktad på svensktalande användare i Sverige och en annan kampanj för dansktalande i Danmark. Om du säljer två typer av bilar, i det här exemplet Volvo och Saab, skapar du en annonsgrupp för varje bil under varje kampanj.

Kampanj A: Begagnade bilar – Sverige
Annonsgrupp A.1: Volvo
Annonsgrupp A.2: Saab

Kampanj B: Begagnade bilar – Danmark
Annonsgrupp B.1: Volvo
Annonsgrupp B.2: Saab

För annonsgrupp A.1 (begagnade Volvobilar i Sverige) ska du skriva annonser på svenska om dina begagnade Volvo. Sökorden ska vara relevanta för annonstexten och målsidan, t.ex "begagnad volvo bil", "köp begagnad volvo", "billiga volvobilar".

En fördel med en bra kontostruktur är att du får överblick över din marknadsföringsaktiviteter online. När strukturen följer dina webbplatser och dina produkter eller tjänster blir det enklare att införa ändringar och optimera kontot.

Vi hoppas att du får användning av de här tipsen när du annonserar med AdWords. Glöm inte att besöka AdWords nybörjarguide i AdWords Hjälpcenter där du hittar ytterligare information och hjälp. Och glöm för all del inte att hålla utkik efter nästa inlägg i vår bloggserie för nybörjare.