Vår Google Online Marketing Challenge är en internationell tävling i onlinemarknadsföring för studenter inom högre utbildning. De tävlande lagen kan vinna kostnadsfria onlineannonser till ett värde av 200 $ med Google AdWords och får arbeta med lokala företag och ideella organisationer för att skapa effektiva onlinemarknadsföringskampanjer. I tävlingen 2010 deltog fler än 12 000 studenter i 60 länder.

Alla som känner till tävlingen vet att priserna är fantastiska. Vad sägs till exempel en resa till Googles huvudkontor i Mountain View i Kalifornien där vinnarna får träffa teamet bakom tävlingen? Dessutom utnämner vi regionala vinnare. I år omfattar tävlingen också MEA (Mellanöstern och Afrika) utöver Amerika, Europa och Asien/Stillahavsområdet.

I år kan studentlagen även arbeta med ideella organisationer. De deltagare som väljer en ideell organisation som företagspartner tävlar dessutom om NGO Impact Award där organisationen kan vinna 15 000, 10 000 respektive 5 000 $.

Hur kan du sprida information om tävlingen? Lärare och föreläsare måste registrera sig på vår webbplats senast i mitten av april för att anmäla sina studentlag. Kontakta dina tidigare eller nuvarande lärare och berätta om den spännande möjligheten. Vår lärarhandledning innehåller all information som lärarna behöver för att bestämma om tävlingen passar deras elever. Tävlingen är öppen för studenter på högskole-/universitetsnivå samt för alla universitet och ämnesområden över hela världen. Lärarna kan registrera sig från och med nu och fram till mitten av april och studenterna kan tävla från den 31 januari till den 10 juni 2011. Vinnarna tillkännages i juli 2011.

Tillsammans kan studentlagen, företagen och de ideella organisationerna göra ett bestående avtryck samtidigt som de lär sig mer om onlineannonsering. Tack för ditt stöd!