Hittills har vi tagit upp grunderna i att använda sökord, skriva annonstext och använda språkinriktning och geografisk inriktning. I den fjärde delen i vår bloggserie för nybörjare och annonsörer som vill repetera grunderna i AdWords ska vi titta närmare på vikten av att använda rätt budgivning och budget.

Kostnaden per klick (CPC) är det pris du betalar när en användare klickar på din annons. Din dagliga budget är den budget som du är villig att spendera per dag (per kampanj). Den här tumregeln är bra att tänka på när du vill beräkna din dagliga budget:
  • Ta din budget för onlinemarknadsföring under en månad och dividera den med 30 dagar. t.ex. 3 000 kronor/30 dagar =100 kronor per dag. Det här är ett enkelt sätt att bestämma din dagliga budget, vilket i det här exemplet alltså är 100 kronor per dag.
  • Använd fliken Möjligheter när du vill analysera din budget och få budförslag, t.ex. förslag på hur du kan balansera kostnader och trafik.

En fördel med de här förslagen är att du har fullständig kontroll över kostnaderna eftersom du aldrig lägger mer pengar än vad din budget tillåter. Med CPC-budgivning betalar du bara när någon klickar på dina annonser. Det innebär att du bara lägger pengar på kunder som faktiskt är intresserade av din produkt eller tjänst. Dessutom bestämmer du själv hur mycket du vill betala per klick. Samtidigt sänker vi din faktiska CPC så att du betalar så lite som möjligt för annonsens position på sidan. Du kan till och med ange CPC-bud för enskilda sökord.

Vi hoppas att du får användning av de här tipsen när du annonserar med AdWords. Glöm inte att besöka AdWords nybörjarguide i AdWords Hjälpcenter där du hittar ytterligare information och hjälp. Och glöm för all del inte att hålla utkik efter nästa inlägg i vår bloggserie för nybörjare.