Som du kanske vet firade YouTube 5-årsjubileum förra månaden. YouTube är nu världens näst största sökmotor* (tätt i hälarna på Google!) med 2 miljarder videor som visas varje dag och 455 miljoner användare av vilka 35 % har köpt något som de såg i en annons på YouTube**. På samma sätt som på Google.se kan du köra AdWords-annonser på YouTube och rikta in dig på användare som söker efter och visar innehåll som är relaterat till din verksamhet. I det här inlägget visar vi hur du kombinerar precisionssökning med det känslointryck som en video kan ge.

Med tre enkla steg riktar du in dig på YouTube med AdWords:

1) Skapa närvaro på YouTube med en gratis kanal som blir målsidan för dina reklamvideor.

2) Använd Sök för att fånga användares uppmärksamhet med reklamvideor

Ett av de bästa sätten att låta användare upptäcka videor på YouTube är att använda Sök. På samma sätt som på Google.se visas annonsvideor bredvid sökresultaten för YouTube-marknadsföring och du betalar bara när användare faktiskt klickar på videon. Dina videor visas ovanför eller till höger om sökresultaten i avsnittet med reklamvideor.


Inriktningstyp: Sökordsinriktning från AdWords-konto
Prissättning: CPC-auktionsbaserat


Vi har lanserat ett verktyg som skapar sökordsförslag och som är specifikt för YouTube. Använd det när du skapar en sökordslista. Om du vill ha stegvisa anvisningar om hur du startar din första reklamvideokampanj besöker du ads.youtube.com.

3. Fånga användarnas uppmärksamhet när de tittar på YouTube-videor

Tack vare inVideo-annonser kan du fånga användarnas uppmärksamhet när de tittar på videor. Med hjälp av Video Targeting Tool väljer du i vilka videor du vill visa dina YouTube-annonser. Du kan använda textannonser eller statiska bildannonser med storleken 480 × 70 bildpunkter som du lägger upp direkt från AdWords-kontot med hjälp av Visningsannonsverktyget. På samma sätt som i exemplet nedan kan du även lägga till en valfri kompletterande annons med storleken 300 × 250 bildpunkter. Den visas till höger om den video i vilken din inVideo-överlagring visas.


Inriktningstyp: Placering eller innehållsinriktning
Prissättning: CPC eller CPM

Du är nu redo att väcka din målgrupps intresse och utöka dina kampanjer så att de omfattar världens största videogrupp online.

Besök vårt center för annonsering på YouTube och AdWords Hjälpcenter om du vill har mer information om YouTube-annonsering.

* Källa: Google & OTX, The Traveller's Road to Decision: Juni 2009

** Källa: YouTube Insight 2009- A marketers' guide to understanding and making the most out of YouTube by Entertainment Media Research