Visste du att Google AdWords innehåller en mängd kostnadsfria verktyg som kan hjälpa dig att få så bra resultat som möjligt för din verksamhet från AdWords-annonseringen?

Nedan finns beskrivningar av några av verktygen. Varför inte prova dem med en gång om du inte redan har gjort det?

Verktyg för söknätverket som finns tillgängliga online

Sökordsverktyget
Vill du hitta nya sökordsförslag? Pröva i så fall sökordsverktyget! Ange din webbadress eller några exempel på sökord. Verktyget genererar nya förslag som du kan lägga till direkt i ditt konto.

Google Trender
Det kan vara mycket fördelaktigt att inrikta din annonsering efter säsongsvariationer. Med Google Trender kan du identifiera förändringar i frågevolymen under året. Det kan hjälpa dig att se när du kan öka din budget eller hur du kan ändra annonstexten för att dra nytta av de säsongsbetonade trenderna.

Verktyg för söknätverket som finns tillgängliga i ditt AdWords-konto

Diagnostikverktyget för annonser
Kan du inte se din annons och vill veta varför? Med Diagnostikverktyget för annonser får du anpassad information om varför din annons inte visas när du söker efter den.

Verktyget för förhandsgranskning av annonser
Vill du kontrollera om din annons visas? Sök inte på Google eftersom det kan påverka ditt kvalitetsresultat. Pröva i stället verktyget för förhandsgranskning av annonser. Med det här verktyget visas annonserna precis som de visas på en resultatsida i Sök på Google utan att dina visningskostnader ökar.





Verktyg för innehållsnätverket som tillgängliga i ditt AdWords-konto

Placeringsverktyget
Vill du nå ut till fler potentiella kunder i innehållsnätverket? Pröva placeringsverktyget. Det kan hjälpa dig att hitta webbplatser som är relevanta för din annonseringskampanj och att nå nya, inriktade kunder.

Verktyg för din webbplats

AdWords omvandlingsspårning
Vill du veta hur många som har klickat på din annons och sedan har fortsatt med att köpa något eller utföra en handling som du anser vara värdefull? Omvandlingsspårning är ett verktyg som hjälper dig att mäta omvandlingar. En omvandling inträffar när en användare slutför en åtgärd som du anser vara värdefull på din webbplats. Det kan vara att användaren gör ett köp, hämtar en fil eller begär mer information. Genom att mäta omvandlingar kan du identifiera hur effektiva annonserna och AdWords-sökorden i ditt konto är och göra nödvändiga ändringar för att förbättra dem. Håll utkik i vårt online-klassrum där vi inom kort kommer att lägga upp en ny lektion som innehåller mer information om omvandlingsspårning och hur du implementerar det.

Google Analytics
Varför inte pröva Google Analytics för att få djupgående analyser av besökarnas beteende på din webbplats? Med Google Analytics ser du hur besökarna hittade din webbplats, hur de utforskade den och hur du kan förbättra deras navigering. Med den här informationen kan du öka avkastningen på investeringen för webbplatsen, få fler omvandlingar och tjäna mer pengar på webben. Se en online-lektion om detta här!

Webbplatsoptimeraren
Är du osäker på om din webbplats är så effektiv som den skulle kunna vara? Webbplatsoptimeraren gör att du kan testa olika innehåll på webbsidor och se vilka som leder till fler omvandlingar. Du väljer vilka delar av en sida som du vill testa (rubrik, bild eller reklamtext). I verktyget jämförs de olika versionerna med varandra för att avgöra vilket innehåll som ger bäst respons från användarna.

Verktyg för att hantera dina kampanjer

AdWords Editor
Vill du göra ändringar i hela ditt konto snabbt och effektivt? AdWords Editor är ett kostnadsfritt program som du kan använda för att hantera ditt konto, göra flera ändringar samtidigt, kopiera och flytta objekt mellan annonsgrupper och kampanjer och mycket annat! Processen är enkel: hämta ditt konto, gör ändringarna och överför sedan de ändrade kampanjerna när du är klar.