I föregående inlägg tog vi upp felsökning av AdWords- och Analytics-länkning samt problem med att inga rapportuppgifter visas. Idag kommer vi att förklara hur man löser problem med (ej angivna) dataposter, AdWords-uppgifter som saknas, e-handel samt automatisk och manuell märkning.

Analytics registrerar besöksdata och importerar AdWords-klick och visningsdata, men jag kan inte se några AdWords-relaterade besök

Analytics och AdWords måste vara länkade. Du måste även antingen aktivera automatisk märkning i AdWords-kontot eller märka annonserna manuellt så att Analytics kan identifiera de användare som klickar på en AdWords-annons. Om du tänker märka annonserna manuellt kan du använda dig av verktyget för att skapa webbadresser som är kostnadsfritt och tillgängligt i Analytics Hjälpcenter. Tänk på att aldrig använda automatisk och manuell märkning samtidigt. Detta kan leda till problem eller felaktiga poster i Analytics. När du har kontrollerat ovanstående fortsätter du med följande punkter.

När du har märkt måladresserna antingen automatiskt eller manuellt kan följande situationer ibland orsaka problem:
  • Omdirigering på målsidan
AdWords-måladressen öppnar en målsida som sedan körs eller omdirigeras. Under omdirigeringen händer det ofta att spårningsparametern (gclid) antingen ignoreras eller utelämnas. Utelämnade eller ignorerade spårningsparametrar resulterar i felaktig kampanjspårning. Vad som händer är att besöken på webbplatsen inte kopplas till dina AdWords-kampanjer. Istället visas endast (ej angivet) i Analytics-rapporter eller så identifieras besöken som "organisk", "hänvisad" eller "direkt" trafik. I det här fallet är det enklast att ändra måladressen i AdWords. Använd endast den slutliga adressen (som omdirigeringen leder till) som måladress. Alternativt kan du skicka vidare gclid-parametrarna i webbadressen. Be den webbansvariga att göra inställningarna.
  • Spårningsparametrar kan orsaka serverfel
En liten procentandel av alla måladresser godkänner inga ytterligare adressparametrar beroende på serverinställningarna. Detta kan orsaka att gclid-parametrar genererar en felsida. Kontrollera att annonsen fungerar som den ska genom att söka efter din egen annons på Google och sedan klicka på den (AdWords-kontot debiteras för detta klick). Alternativt kan du följa anvisningarna i denna artikel i Hjälpcentret och utföra ett kostnadsfritt test. Om din webbplats öppnas utan något felmeddelande och om webbadressen i adressfältet innehåller gclid-parametern för spårning, då fungerar det.
  • Besöksdata registreras och uppgifterna kopplas till AdWords. E-handelsförsäljning kopplas däremot inte till AdWords, utan till direkta eller hänvisade källor.
Om du driver en onlinebutik och spårar försäljningen med e-handelskoden i Analytics, kan det hända att försäljningen kopplas till antingen direkta eller hänvisade källor (i många fall din egen webbplats). Det här inträffar vanligtvis när köp behandlas på en underdomän till webbplatsen eller via en kundvagn från tredje part. Läs artikeln "Hur använder jag Google Analytics för att spåra en kundvagn hos tredje part?" i Hjälpcentret för att ta reda på hur du ändrar Analytics-koden så att transaktioner kan spåras och kopplas.

Vi hoppas att den här översikten har gett en inblick i felsökningen av de vanligaste problemen i Analytics. Läs mer om Google Analytics i Analytics Hjälpcenter