Vi har tidigare skrivit en hel del om omvandlingsspårning på AdWords-bloggen eftersom det är en viktig del av AdWords-annonsering. Omvandlingsspårning tillåter dig att mäta avkastningen på din investering och ta mer välgrundade annonseringsbeslut. Du kan se vilka av dina sökord som är mest effektiva och som du kanske vill investera mer i. Du kan även se vilka sökord som är mindre effektiva och finslipa din sökordslista.

När du ska granska statistiken för dina omvandlingar kan det vara bra att vara klar över skillnaden mellan omvandlingar (en per klick) och omvandlingar (många per klick). Jag har i punkterna nedan försökt klargöra skillnaden mellan dessa.
  • Med omvandlingar (en-per-klick) räknas en omvandling för varje AdWords-annonsklick som resulterar i en omvandling inom 30 dagar. Detta betyder att om mer än en omvandling sker efter ett enda annonsklick räknas inte omvandlingar som följer efter den första. Uttryckt på annat sätt räknas omvandlingar (en per klick) som högst en omvandling per klick.
  • Med omvandlingar (många per klick) räknas en omvandling varje gång en omvandling sker inom 30 dagar efter ett klick på en annons i AdWords. Omvandlingar (många per klick) räknas som flera omvandlingar per klick. Dessa mått är användbara för att kunna mäta omvandlingar som är värdefulla varje gång de sker (t.ex. e-handelstransaktioner).
Exempelvis, anta att du registerar omvandlingar på din registreringssida av nyhetsbrev och att du ytterligare registerar omvandlingar på kundvagnssidan med "tack för beställningen". Om en användare klickar på en av dina annonser, registrerar sig för ditt nyhetsbrev, köper en produkt och sedan kommer till sidan med "tack för beställningen", får du:
  • Omvandlingar (en per klick): 1
  • Omvandlingar (många per klick): 2
Förutom omvandlingar (en per klick) och omvandlingar (många per klick) kan du komma att se visningsbaserade omvandlingar i ditt AdWords-konto. Du kan läsa mer om det i ett tidigare inlägg här på bloggen.