Nu när allt fler användare har åtkomst till Internet via sina mobila enheter kan du dra nytta av denna trend genom att först och främst se till att du har valt att dina annonskampanjer visas på mobila enheter med kompletta webbläsare. Om du vill gå ett steg längre kan du sedan skapa specifika kampanjer som är mobilinriktade så att du kan optimera sökorden, annonstexten och målsidorna baserat på hur användare engageras i din annons på den mobila plattformen.

Så här utformade Razorfish, en global reklambyrå för digital marknadsföring i USA, en lösning åt en av sina kunder:

Razorfish-teamet började med att kopiera befintliga skrivbordskampanjer, men ändrade inställningarna för att rikta sig mot mobila enheter med kompletta webbläsare. Eftersom kunden hade ett väletablerat varumärke började de med att fokusera på varumärkesrelaterade sökord, så att det skulle bli tillräckligt mycket trafik för att snabbt återspegla vad som gav bäst resultat för kampanjerna.

För att mäta resultatet spårade de flera omvandlingsuppgifter, t.ex. om en mobilanvändare sökte efter den verkliga butikens adress eller hämtade en kupong från webbplatsen. De såg genast att kostnadseffektiviteten per omvandling ökade med 7,5 % för mobila enheter och bestämde sig för att testa olika sätt att optimera kampanjerna för mobila enheter.

Först testade de om olika varianter i kampanjens målsida påverkade omvandlingsfrekvensen. Teamet hade en hypotes om att mobila användare kanske gärna utför en viss åtgärd, och när användarupplevelsen inleddes närmare den åtgärden gav det bättre resultat. För den här kunden fick man högre omvandlingsfrekvens om användaren leddes till en målsida som visade närbelägna butiker.

Därefter testade de olika varianter av annonstexter. Fyra versioner av annonstext testades inklusive den ursprungliga versionen som användes i skrivbordskampanjer. De tre nya versionerna resulterade i en ökad omvandlingsfrekvens på över 9,3 % jämfört med den bästa versionen i deras skrivbordskampanjer.

Hoppas att det här exemplet ger dig lite bättre insikt i hur annonsering på mobila enheter kan fungera.