Om bara några veckor är påsken här. Under den här tiden kan det vara extremt mycket att göra för många företag, som exempelvis flygbolag, hotell, restauranger, barer, caféer och biluthyrningar.

Antalet sökningar på sökord som exempelvis "påsk", "påskerbjudanden" och "påskägg" ökar markant när påsken närmar sig. Det här beteendet visar på att potentiella kunder är intresserade av att hitta mer information som hör ihop med helgen som närmar sig.

Förbered dina AdWords-kampanjer!
  • Skapa en specifik kampanj för påsken. På så vis kan du enklare kontrollera din dagliga budget och högsta kostnad per klick.
  • Planera din budget. Den ökade trafiken under helgen kan resultera i att den dagliga budgeten tar slut tidigare än vanligt. Kontrollera den rekommenderade dagliga budgeten så att din information blir så synlig som möjligt.
  • Dela upp dina kampanjer i olika annonsgrupper, beroende på vilka erbjudanden du har. Om din verksamhet exempelvis hanterar boende kan du skapa en annonsgrupp för "hotell", en annan för "lägenheter" och en tredje för "stugor".
  • Se till att varje annons länkas till motsvarande avsnitt på webbplatsen. Om du exempelvis har en chokladbutik och annonsen handlar om påskägg bör du se till att potentiella kunder länkas direkt till sidan som handlar om påskägg. Ju snabbare en potentiell kund hittar vad de letar efter, desto större är chanserna att de väljer att köpa.
  • Potentiella kunder letar efter erbjudanden och rabatter. Tänk på att markera dem så att de syns i annonsen.
  • Använd Google Trender när du väljer sökord för att se vilka termer som potentiella kunder söker efter.
  • Utnyttja fördelarna med negativa sökord. Om du vill undvika att annonsen visas vid sökningar som inte är relaterade till din produkt eller tjänst kan du prova med att använda negativa sökord som t.ex. "gratis" eller "provversion".
  • Visa annonserna på innehållsnätverket. Se till att skapa en specifik kampanj endast för innehåll.
Glad påsk!