Under de kommande veckorna kommer vi att lansera en ny typ av rapporter som kallas AdWords “Search Funnels” (Beta). De kommer att bli tillgängliga i ditt AdWords-konto under fliken rapporter och länken omvandlingar.

För att du ska kunna se data eller statistik i dessa rapporter behöver du ha aktiverat omvandlingsspårning i Google AdWords eller så måste du importera dina mål eller transaktioner till AdWords från Google Analytics.

Vi vill ge våra annonsörer bättre insikt i vilka annonser som kunderna interagerar med under köpprocessen innan de faktiskt omvandlar. De här nya rapporterna ger dig ännu mer information som du kan använda till beslut gällande sökord, annonsgrupper och kampanjer.

Vad är då AdWords “Seach Funnels” rapporter?

Idagsläget är omvandlingar i AdWords associerade med det senaste klicket innan omvandlingen. Men det ger inte alltid hela bilden. Med de nya rapporterna får du en bättre inblick i hur kunden har agerat innan de omvandlar.

AdWords “Search Funnels” är en typ av rapporter som beskriver google.com eller annan google domäns sök,- annonsklick och visningsbeteende som leder till en omvandling. Rapporterna ger data om sökorden i övre delen i “funneln” innan det sista annonsklicket före omvandlingen. Dessutom innehåller “Search Funnels” 7 rapporter som inkluderar “Assisted Conversions”, “First” och “Last Click Analysis”, “Time Lag”, och “Path Length”. Ta en titt på denna video för att ge dig en överblick kring de nya rapportena. (enbart på engelska)

Varför är det här användbart?

Rapporterna visar vilka annonser dina kunder såg och klickade på innan de valde att omvandla. “Search Funnels” ger dig en mer komplett bild av värdet på dina sökord, annonsgupper och kampanjer. Låt oss ta ett exempel:

En online resebyrå har en kampanj som kallas “Flygiväg resor” och säljer paketresor till Hawaii. Deras annons länkar till deras hemsida där användarna kan boka delar av eller hela paket inklusive flyg, hotel, biluthyrning och surflektioner. Den 10 mars söker en användare på “Hawaiiresor”, ser annonsen från “Flygiväg resor” och klickar på den. I AdWords registreras ett klick. Två dagar senare, söker samma person på “Hawaiiflyg” och ser en annons för “Flygiväg resor” men väljer att inte klicka på annonsen. En visning registreras i AdWords-kontot. Slutligen, tre dagar senare gör samma person en ny sökning på “flygiväg Hawaii”. Den här gången klickar personen på annonsen och genomför ett köp på hemsidan.

Istället för att enbart visa omvandlingen på köpet för sökordet “flygiväg hawaii” visar “Search Funnels” ett “assist click” för sökordet “Hawaii resor” och ett assist impression” för visningen på sökordet “Hawaiiflyg”. Att testa värdet av “Assist click” och Assist impressions” är viktigt för att värdera och förstå det rätta värdet av alla dina sökord.

Dessutom kan “Search Funnels” hjälpa dig att förstå vilka sökord som visats för personer som omvandlar, och också vilka som inte visas. Till exempel, det möjligt att ett annat sökord som tex hawaii surflektioner inte assissterade till några klick, visningar, eller till sista klicket innan en omvandling. Du kan använda den här informaitonen för att lägga strategiska bud för dina kampanjer, men också dina sökord.

“Search Funnels” visar också medelvärdet av klick och visningar innan en omvandling (Path lenght”) och tiden det tar för en kund att omvandla (Time lag) efter det de har sett eller klickat på din annons första gången. De här nivåerna kan hjälpa dig att förstå kunders beteende och skapa synergier utifrån denna informationen. Till exempel “Time lag” kan hjälpa dig att planera ledtiden för säsongskampanjer och “Path Lengt” kan hjälpa dig förstå och nå återkommande besökare.

Vi ber dig även tänka på följande:
  • Vi kommer inom de närmaste veckorna att lansera “Search Funnel” i beta gradvis för alla våra AdWords-annonsörer.
  • “Seach Funnels” finns bara i AdWords och inte Analytics.
  • “Search Funnels” rapporterna aktiveras enbart när du har AdWords omvandlingarsspårning och kommer bara att visa data för sökord som kommer upp minst en gång i omvandlingsprocessen.
  • “Search Funnels”statisitken för tillfället är begränsad till sökannonser som visas på google.com eller annan google domän, för annonsvisningar och klick inom 30 dagar för en omvandling.
  • Rapporterna är i beta och att det kan komma att vara några översättningsproblem i början för de Nordiska språken. Vi ber om din förståelse för detta. Vårt mål och avsikt är att göra “Search Funnels” tillgängligt i beta nu så att våra annonsörer kan börja använda dessa rapporter även om översättningen ännu inte är helt komplett.
Skrivit av Jeff Gillis - Produkt-, marknadschef & Anna Jansson - Inside AdWords