Potentiella kunder som söker med mobiltelefonen vill ofta ringa till ett företag med en butik i närheten istället för att besöka din webbplats. Att ringa ett samtal är ett lätt sätt för potentiella kunder att nå dig, antingen det gäller en beställning, en bokning eller en förfrågan.

Nu kan du göra det ännu lättare för kunden att ringa dig, och du kan spåra hur många telefonsamtal annonserna genererar.

Du kan lägga till ett platsspecifikt telefonnummer i annonser som visas på mobiltelefoner med komplett webbläsare. Det är lika lätt att klicka på numret och ringa som det är att klicka och besöka webbplatsen. Och eftersom annonserna kan anpassas till var användaren befinner sig kan de potentiella kunderna se – och ringa genom att klicka på– telefonnumret till den butik som ligger närmast dem.

De annonsörer som deltog i betatestet fick mycket goda resultat med i genomsnitt 5–30 % högre klickfrekvens. Dessutom fick många annonsörer fler klick till sin webbplats, och även fler telefonsamtal.

Gör så här om du vill visa ett klicka för att ringa-nummer i annonser för mobiltelefoner med komplett webbläsare:
  • Ange adresstillägg och skriv in telefonnumret till företaget. Kunderna kan nu klicka för att ringa till den av dina butiker som ligger närmast dem.

  • Kolla att du har valt att visa annonserna (enbart på engelska) på iPhone och andra mobiltelefoner med komplett webbläsare i kampanjinställningarna.
Klart! Nu kan kunderna klicka för att ringa från dina annonser. Om dina kampanjer redan är inställda så här visas telefonnumren automatiskt som klicka för att ringa-nummer på mobiltelefoner med komplett webbläsare. Kostnaden när någon klickar för att ringa ditt företag är densamma som kostnaden när någon klickar för att besöka din webbplats.

Så här tar du reda på hur många samtal annonserna genererar:
  1. Välj fliken Kampanjsammanfattning i AdWords-kontot.
  2. Klicka på menyn Filter och visningar och välj Segmentera på.
  3. Välj sedan Klicktyp.
Rapporterna visar hur många klick och hur många samtal du fått. Du kan visa mottagna samtal på kampanj-, annonsgrupps- eller sökordsnivå.

Om kampanjerna redan är inställda med telefonnummer i adresstillägg och du har valt mobiltelefoner med komplett webbläsare, men vill välja bort klicka för att ringa, så är det enkelt: ta bort telefonnumret från adresstilläggen i AdWords.

Skrivet av Mike Schipper & Anna Jansson - Inside AdWords-teamet