I Googles innehållsnätverk kan du använda våra inriktningstekniker och marknadsföringsverktyg för att nå ut till miljontals internetanvändare i vårt omfattande nätverk med webbplatser av hög kvalitet. Om du önskar mer information om Googles innehållsnätverk, finner du det här!

För att få ut så mycket som möjligt av din marknadsföringsbudget kan du följa dessa enkla riktlinjer för hur du skapar och hanterar framgångsrika innehållsnätverkskampanjer.



Bygg en stabil grund och se till att din kampanj blir framgångsrik redan från början
  • Välj inriktningsalternativ utifrån dina aktuella kampanjmål. Du kanske ska välja innehållsinriktning med sökord indelade efter teman om du vill att din användare ska genomföra en handling direkt. Däremot om målet är att marknadsföra ett varumärke kan du använda placeringsinriktning för att nå utvalda domäner eller sidor.
  • Skapa separata kampanjer för att få mer kontroll. Vi rekommender att du hanterar dina sök- och innehållskampanjer separat, så att du kan anpassa dina innehållssökord, placeringar, bud, och budgetar separat.
  • Mät och spåra omvandlingar genom att använda Googles omvandlingsspårning i alla delar av ditt konto, även i dina innehållskampanjer. Med omvandlingsspårning kan du mäta din kostnad per förvärv (CPA) för varje annonsgrupp och placering, och därmed ta bättre optimeringsbeslut. Du kan också skapa mer än ett omvandlingsmål och till exempel spåra vilka annonser som ger upphov till flest nyhetsbrevsanmälningar och vilka som ger upphov till störst försäljning.

Hjälp konsumenten och gör det enkelt för användarna att ta del av dina erbjudanden
  • Uppmuntra användaren att agera med hjälp av tilltalande annonser. Få därmed potentiella kunder att uppmärksamma din annons genom att understryka unika fördelar och erbjudanden på ett engagerande, beskrivande sätt.
  • Använd uppmanande fraser i dina annonser för att uppmuntra en viss åtgärd efter klicket.
  • Ge användarna en positiv upplevelse och behåll dina potentiella kunders intresse genom att länka din annons till en målsida som är direkt relaterad till produkten i din annons.
  • Ta bort distraktioner och bana väg för omvandlingar genom att göra det enkelt för användarna att hitta produkten eller erbjudandet som annonsen gäller.

Spåra, finjustera och trimma: Håll koll på resultaten och justera efterhand
  • Utvärdera resultatet på placeringsnivå. Ta reda på var dina annonser syns genom att använda nätverksfliken i ditt konto eller en rapport för placeringsresultat (RPR). Lägg mer tid på att utvärdera webbplatser som står för majoriteten av dina utgifter.
  • Utöka din räckvidd genom att ta lärdom av dina framgångar. Ta reda på var dina annonser går bra. Skapa sedan liknande annonsgrupper och inriktningsrelaterade placeringar för att nå ännu fler användare med hög potential i innehållsnätverket.
  • Finjustera annonsgrupperna för att öka avkastningen på din investering. Rätta till saker som inte fungerar genom att sänka buden på placeringar som går dåligt, ta bort placeringar du inte vill ha och finjustera din inriktning med hjälp av negativa sökord.
  • Optimera dina bud automatiskt med hjälp av omvandlingsoptimeraren som är ett gratisverktyg som automatiskt hanterar dina bud så att du får flest omvandlingar på eller under ditt högsta CPA-bud.
Vi hoppas att du finner dessa tips användbara! Om ni har fler tips eller kommentarer att dela med er av, lämna en kommentar!