När det söks efter termer på google.se, som relaterar till den sökordslista som du skapat i ditt AdWords-konto, kommer din annons automatiskt att tas med i auktionen och ha möjlighet att visas. AdWords-annonser visas överst och till höger om de fria sökresultaten på google.se (de områden som är markerade med rött i bilden nedan). De fria sökresultaten visas alltid till vänster om de sponsrade länkarna och påverkar inte deras rankning.



Annonsrankningen avgör om din annons kommer att visas ovanför eller till höger om de fria sökresultaten. Om du vill läsa mer om annonsrankningen kan du hitta mer information under ämnet Kvalitetsresultat och Annonsposition här på bloggen. Du bör dessutom uppmärksamma att vi endast visar upp till tre annonser ovanför de kostnadsfria sökresultaten och att dessa annonser måste överstiga en viss kvalitetsnivå för att kunna visas där. I AdWords hjälpcenter kan du kan läsa mer om vilka annonser som visas ovanför de kostnadsfria sökresultaten.

Om du vill kontrollera vart din annons kommer att visas, så kan du använda verktyget för förhandsgranskning av annonser. Med det här verktyget kan du se annonserna precis som de skulle visas på en vanlig google-sökresultatsida, utan att du drar på dig extra visningskostnader.

Om du är intresserad av att optimera din webbplats för att uppnå högre relevans och därmed en högre position bland de fria sökresultaten kan du ladda ner denna pdf-fil som är en grundhandbok i sökmotoroptimering.