Observera att dessa funktioner inte är tillgängliga förrän mitten av februari. Vi kommer att uppdatera er så snart de lanseras.

Har du någonsin velat använda en annan e-postadress än den du använder vid kontoinloggning för AdWords-meddelanden? Har en användare med endast rapportåtkomst blivit frustrerad över att inte kunna använda de avancerade rapporteringsverktygen på fliken Kampanjer för att undersöka ert kampanjresultat? Nu löser vi dessa problem genom att ändra åtkomstnivåerna för användare av AdWords-konton.

Endast åtkomst via e-post

Endast åtkomst via e-post är en ny åtkomstnivå som gör det möjligt att ange ytterligare e-postadresser för AdWords-meddelanden. Användare med endast e-poståtkomst har inte åtkomst till kontots rapport- eller kampanjhantering. De är kontakter som du vill att AdWords ska skicka e-postmeddelanden till med kontovarningar. Du kan till exempel lägga till någon från ekonomiavdelningen som en användare med endast e-poståtkomst. Då skickas faktureringsmeddelanden från AdWords så att användaren hålls uppdaterad om eventuella betalningsproblem.

Du kan använda samma e-postadress för en användare med endast e-poståtkomst för flera AdWords-konton. Det innebär att om du har fler än ett AdWords-konto kan du nu hantera alla dina AdWords-meddelanden via en enda kontaktpunkt. Läs mer om hur du ändrar åtkomstnivåer i ditt konto i AdWords hjälpcenter.

Endast läsåtkomst

Endast läsåtkomst ersätter nivån endast rapportåtkomst i AdWords. Grundprinciperna är desamma: användare med endast läsåtkomst kan endast se och köra rapporter och de kan inte redigera kampanjer. Skillnaden är att användare med endast läsåtkomst kan se alla delar av ett konto, inklusive fliken Kampanjer, medan användare med endast rapportåtkomst tidigare var begränsade till fliken Rapporter.

Åtkomst till rapporter på fliken Kampanjer ger användare med endast läsåtkomst tillgång till avancerade rapporteringsverktyg, till exempel filter och datasegmentering vilket ger en tydligare insyn i kontoresultat och struktur. Vi planerar att så småningom lägga till ytterligare rapporteringsalternativ till fliken Kampanjer. Med den här ändringen får användare med endast läsåtkomst även fortsättningsvis åtkomst till de senaste och bästa AdWords-verktygen.

Vi hoppas att förändringarna ska göra AdWords mer användbart för ert företags olika verksamhetsområden.