Nyår är en bra tid för löften inför det kommande året. Vi har ett förslag: varför tar du inte och lovar dig själv att du ska se över AdWords-kontot regelbundet? Se till att du håller koll på det viktigaste genom att följa listan nedan.


1. Kolla meddelanden och kontovarningar på startsidan

Har du full koll på kontot?

När du loggar in på AdWords-kontot ser du meddelanden och kontovarningar från Google. Det är viktigt att hålla ett öga på dem, eftersom de innehåller viktig information som är relevant för ditt konto.


2. Öppna fliken Kampanjer och ställ in tidsintervallet

Tidsintervallet hittar du i det övre högra hörnet i kontot. Ange en period på 1–4 veckor. Detta ger en bra indikation av resultatet.


3. Granska sökordens resultat

Titta på fliken Sökord:
  • Sökordets klickfrekvens (CTR) - Vilka sökord har högst och lägst CTR?
  • Sökordens position - Visas dina annonser på den första sidan, dvs. i positioner 1–11?
  • Sökordsstatus - Är dina annonser kvalificerade för att visas?
  • Kvalitetsresultat - Klicka på ikonen i statuskolumnen så visas kvalitetsresultatet för varje sökord.

4. Undersök annonsernas resultat

Titta på fliken Annonser:
  • Annonsens CTR - Om du testar flera annonser i varje annonsgrupp kan du kolla vilka som ger bäst resultat.
  • Om du har aktiverat omvandlingsspårning kollar du vilka annonser och sökord som leder till försäljning.

5. Finjustera sökorden och annonserna
  • Titta på de sökord och annonser som ger bäst resultat. Använd de som ger bäst resultat som förebild när du redigerar de som inte fungerar så bra.
  • Ta bort de som alltid ger dåligt resultat.
  • Undvik onödiga klick och visningar genom att använda negativa sökord.

6. Testa slutligen nya sökord och annonser i dina kampanjer
  • Använd sökordsverktyget om du vill ha förslag på nya sökord som du kan lägga till i kampanjen.
  • Om du inte har flera annonser i varje annonsgrupp bör du lägga till några och testa vilka som fungerar bäst.
Skrivet av Karin - Inside AdWords-teamet