Google Trender är vårt kostnadsfria verktyg som ger dig insikt i vad man letar efter på Google. Oavsett om du funderar på en långsiktig marknadsföringsstrategi eller bara vill utöka din sökordslista i AdWords har du hjälp av Google Trender.

Genom att använda Google Trender kan du välja det marknadsföringsmeddelande som återspeglar aktuella intressetrender. Om du t.ex. säljer bilar kan du använda verktyget för att ta reda på om du ska framhålla exempelvis säkerhet eller prestanda i marknadsföringskampanjerna för att få så mycket uppmärksamhet som möjligt.



Utöver att visa trender från år till år, ger Google Trender även information om hur intresset för dina produkter och tjänster varierar säsongsvis. Du kan t.ex. se när dina potentiella kunder börjar söka efter skidsemestrar, julklappar eller bilförsäkringar.



Funderar du på att etablera nya marknader för dina produkter? Med hjälp av Google Trender kan du ta reda på intressenivån för dina produkter i olika länder. Som distributör av franska viner kan du se i vilka amerikanska delstater som efterfrågan är störst på sådana.



Som ägare till ett varumärke undrar du kanske hur ditt varumärke långsiktigt står sig i konkurrensen. Du kan också få en inblick i hur dina marknadsföringskampanjer påverkar varumärkesmedvetenheten.



Google Trender hjälper även till att peka på fallgropar och möjligheter för din verksamhet. Driver du exempelvis en resebyrå kan du hålla ett öga på vilka resmål som ökar respektive minskar i popularitet.



Läs mer om hur Google Trender fungerar på Hjälpcenter, där det finns information om funktioner och inställningar.