Hur påverkar min budget visningen av min annons?

Som du redan är medveten om, väljer du en egen budget när du annonserar med Google AdWords. Den budget du väljer påverkar hur din annons kommer att visas.

Vi vill illustrera detta genom ett exempel. Annonsören Paul är konstnär och bor i Amsterdam. Han har ställt in en daglig budget på 2o kronor för sin annons om konstkurser. Hans annons är däremot mycket populär och får många klick. Hans annons upphör visas tidigt på dagen när hans dagliga budget redan har uppnåtts. Paul skulle kunna öka sin dagliga budget eller optimera sina sökord. Ju mer specifika och skräddarsydda Pauls sökord är, desto lägre blir hans CPC. Detta kan betyda att hans annons skulle visas oftare och skulle få fler klick med samma dagliga budget. Paul tjänar alltså på att välja relevanta sökord.

Om du behöver få inspiration till vilka sökord du ska lägga till i sökordslistan kan du använda vårt sökordsverkytg.

Hur ska jag göra med CPC-budet?

Många annonsörer försöker ställa in sina högsta CPC-bud så lågt som möjligt och upptäcker snart att deras annons inte visas. Paul försöker exempelvis även att sälja sina målningar och annonserar om detta med AdWords. Paul har angett ett antal sökord med en CPC på 2 kronor, t.ex. "konst säljes", "landskapsmåleri" och "Amsterdam".

Paul tycker att sökordet "Amsterdam" är relevant eftersom han arbetar i Amsterdam. Men en internetanvändare som skriver ordet Amsterdam letar antagligen efter information om staden och inte Pauls ateljé. Sökordet "Amsterdam" är även mycket allmänt, där många annonsörer konkurrerar i auktionen. Därför kommer ett CPC på 2 kronor för sökordet "Amsterdam" inte att generera Pauls annons. Mer information om hur det högsta CPC-budet påverkar annonsen finns på sidan för AdWords-inställningar.

Vilka betalningsrelaterade problem kan uppstå?

Det kan hända att din annons inte visas på grund av betalningsrelaterade problem, vilket betyder att du måste kontrollera att dina betalningar utförs på rätt sätt. Detta gör du genom att navigera till sidan Faktureringsöversikt på fliken "Mitt konto".

Kontrollera om det fortfarande finns en förskottsbetald budget

Om annonsen inte visas finns det en rapport om att kampanjen är avstängd, vilket oftast innebär att det förskottsbetalda saldot är 0 kronor. I så fall behöver du göra en ytterligare betalning för att annonserna ska visas.

Annonsörer som använder sig av banköverföring måste vara medvetna om att det kan ta mellan fem och tio arbetsdagar innan det överförda beloppet finns på kontot. Kontakta oss om beloppet fortfarande inte har krediterats kontot efter två veckor.

Kontrollera kreditkortsbetalningarna

Om din annons inte visas kan det bero på att utestående saldo inte kan debiteras från ditt kreditkort. Din kreditgräns kan ha uppnåtts eller så har kreditkortet slutat gälla. Vi kan ofta inte se varför en betalning har avvisats och därför rekommenderar vi att du kontaktar din bank eller ditt kreditkortsföretag.

I de flesta fall kan du enkelt lösa problemet genom att klicka på knappen "Försök igen" på sidan "Faktureringsinställningar". Här kan du även ange nya kreditkortsuppgifter, ändra faktureringssätt eller ange ett sekundärt kreditkort.

Chantel och Jantien