De flesta börjar med AdWords och det högeffektiva, vanligaste annonsformatet: textannonsen. Men AdWords har många fler annonsformat än textannonser. Beroende på målet med marknadsföringen kan det vara smart att även använda andra annonsformat. I dagens inlägg ska vi kortfattat presentera de andra viktiga annonsformaten.



Bildannonser

Med bildannonser kan du nå ut med ett färgstarkt reklambudskap. Sådana annonser, som kan vara statiska eller animerade, är ett säkert sätt att rikta kundens uppmärksamhet mot Googles innehållsnätverk. Dessutom slipper du oroa dig för överexponering av annonserna om du använder frekvenstak.

Om du inte anser dig tillräckligt duktig på att utforma bildannonser kan du läsa handledningen till hur man optimerar visningsannonser, eller försöka med AdWords visningsannonsverktyg. Det är ett enkelt verktyg med vilket du kan utforma och aktivera en anpassad, animerad bildannons på bara en liten stund. Du kan till och med lägga till din egen logotyp. Det finns över 150 mallar att välja bland. Här får du svar på alla frågor om bildannonser, bland annat storleks- och formatkrav.

Videoannonser

Videoannonser är ett suveränt sätt att förmedla ett omfattande budskap och få kontakt med potentiella kunder. Det finns två olika format att välja på:

CTP-videoannonser kan vara från några sekunder till två minuter långa. Om du är osäker på hur en videoannons bör utformas kan du kolla handledningen till CTP-videoannonser där det finns matnyttiga tips och exempel. Om du hellre vill ladda upp din videoannons genast väljer du bara kategorin Video i visningsannonsverktyget och anpassar den mall du gillar bäst.

– Med YouTubes sponsrade videoklipp kan du locka besökare till befintligt videoinnehåll på YouTube. Som vanligt väljer du relevanta sökord i AdWords. När någon sedan söker med något av dessa sökord på YouTube kan din annons visas till höger om den sponsrade videon. Med tanke på att YouTube nu är den näst största sökmotorn i världen är detta ett utmärkt nytt sätt att nå flera kunder.

Mobilannonser

Om du har en mobilversion av din webbsida är mobiltextannonser perfekt för dig. Oavsett om dina inriktningsmålgrupper söker på Google eller surfar på webben med mobilen kan du nå dem och öka trafiken till din webbplats. I Storbritannien, Kanada och USA kan du till och med få dem att kontakta ditt företag med ett enda klick genom att använda klicka för att ringa-funktionen.
Dessutom är mobilbildannonser tillgängliga i många länder, däribland ett flertal EU-länder. De fungerar som vanliga bildannonser. Men annonsformatet är anpassat efter mobiltelefonstandarder. Här finns en översikt av storleks- och formatkraven på mobilbildannonser.