Idag ska vi ta upp några avancerade funktioner som inte finns i onlinegränssnittet. Om du är van AdWords-användare och vill använda funktionerna i fråga finns det ett verktyg för dina behov: AdWords Editor.

Innan vi kastar oss över några av de populäraste funktionerna ska vi ta en titt på AdWords Editors gränssnitt. Som du kan se nedan har AdWords Editor trädnavigering till vänster och flikar för kampanjer, annonstexter, sökord etc. i mitten. Den här strukturen är ikadan som onlinegränssnittets. Det nya gränssnittet bygger faktiskt på AdWords Editor. Valda objekt redigeras i fältet längst ner. Ytterligare funktioner, exempelvis att importera/exportera CSV-filer, ersätta/lägga till text i valda objekt eller hitta sökordsdubbletter, kan väljas på menyn överst.


"Hur flyttar jag en annonsgrupp till en annan kampanj?"

Det finns många tillfällen när man vill flytta eller kopiera element ur AdWords-kontot, t.ex. för att strukturera kampanjen bättre genom att skapa separata annonsgrupper för olika produkter eller starta en ny kampanj för marknadsföring i ett annat land. Med AdWords Editor kan du kopiera eller flytta samtliga element i kontot, från sökord och annonstexter till hela kampanjer. Du kan till och med kopiera eller flytta element mellan olika konton.

"Jag vill kommentera mina ändringar."

Kommentarer är till stor hjälp som påminnelser eller som förklaringar för andra som jobbar med samma konto. Du kan kommentera på alla nivåer i kontot. Kommentarerna markeras med en nålikon vid de objekt som berörs av respektive kommentar, och de visas när man håller pekaren över nålen. Läs mer om kommentarer.


"Jag vill visa/redigera fler än 100 sökord samtidigt."

AdWords Editor är utformat för hantering av stora konton. Till skillnad från onlinegränssnittet är det bara AdWords-kontots egna gränser som avgör hur mycket du kan ändra. Du kan göra ändringar på flera sätt:

Grundläggande förändringar, som CPC-bud på sökord, gör du genom att välja elementen och ändra i alla samtidigt. För att vinna tid kan du använda kortkommandon.

Avancerade ändringar, som att redigera valda delar av annonstexter, ange bud enligt vissa kriterier eller lägga till spårningsvariabler till webbadresser. Använd de avancerade redigeringsalternativen för texter, webbadresser och bud. Läs mer i AdWords Editor Hjälp om vilka redigeringsverktyg som finns.

"Jag vill ladda upp/hämta CSV-filer med mina kampanjer"

Att skapa eller implementera CSV-filer av data från AdWords-kontot är bara ett av alternativen på import/export-menyn. Med olika funktioner, som säkerhetskopiering av kontot, får du den kontoinformation du behöver i det format du önskar. Ta reda på mer om alternativen för import och export.



Skrivit av Lissi & Anna - Inside AdWords-teamet