Det kan tyckas att julen är långt borta, men medan du fortfarande drömmer dig tillbaka till sommaren planerar andra redan för julrushen! Vad kan du då göra för att få ut så mycket som möjligt av julförsäljningen? Här är några tips som kan få dig och din AdWords-annonsering på allra bästa julhumör.
  • Skapa nya annonsgrupper som marknadsför produkter inför julen.
  • Identifiera populära sökningar som ger omvandlingar till din butik och lägg till dem i din sökordlista. Med hjälp av verktygen sökordsverktyget och Trender kan du identifiera dessa sökord och enkelt lägga till dem i ditt AdWords-konto och din julannonsering. Undvik även att annonsen visas för ovidkommande sökningar genom att lägga till negativa sökord.
  • Anpassa annonstexterna till julhelgen genom att lägga till julsökord.
  • Kör innehållskampanjer i god tid före jul för att fånga kundernas uppmärksamhet.
  • Utnyttja visningsannonsmallarna som har utformats speciellt för julen. Du finner dessa i ditt konto när du skapar en ny visningsannons.
  • Vi rekommenderar även att du regelbundet kör fyra följande rapporter fram till jul. Placering/sökordsresultat: Förstå vilka sökord som leder till omvandlingar. Kampanjresultatet: Rapporten ger dig möjlighet att se vilken kampanj som är lönsammast. Sökfrågerapport: Hitta och lägg till nya sökord och negativa sökord genom att se vilka sökningar som leder till klick på din annons. Placeringsresultat: Om annonserna är innehållsinriktade undersöker du var de visas och vad som fungerar bäst med hjälp av den här rapporten.
Är du osäker på vad du ska göra och när du ska göra det? Här följer ett förslag på en praktiskt tidsplan.

Oktober:
  • Gör julsökorden och julannonserna klara för sökkampanjerna.
  • Kontrollera att alla dina produkter omfattas för att få maximal trafik.
  • Lägg till uppmaningsfraser och marknadsföringsfraser (rabatt, prisvärt, gratis produkter/transport o.s.v.).
  • När du är klar med förberedelserna är det dags att aktivera julsökkampanjerna eftersom kunderna nu övergår från att söka efter julsaker till att faktiskt köpa.
Början av november:
  • Planera i förväg och anslå en tillräcklig budget för att kunna fånga in den ökande trafiken.
  • Var också beredd på att öka de högsta CPC-buden vid högre auktionsintensitet.
Mitten av december:
  • När julen närmar sig kan det vara bra om dina annonstexter berättar om sista beställningsdag före jul, garantier (t.ex. gratis leverans eller leverans nästa dag) och eventuella rabatter.
Jul och mellandagarna:
  • Kör kampanjerna över jul eftersom annandag jul har många sökningar. Det är nu du kan inrikta dig på mellandagsrean.
Januari:
  • Var beredd på att utnyttja rusningstrafiken som inträffar på grund av rean i januari.