Nu när de flesta annonsörer endast använder det nya gränssnittet vill vi dela med oss av några effektivitetstips för att verkligen utnyttja möjligheterna i det nya gränssnittet.

Fokusera på det som är viktigt

fliken Sökord finns det flera verktyg som hjälper dig att fokusera på det som är viktigt för dig.

Till att börja med kan du anpassa kolumner så att endast den statistik du är intresserad av visas i den ordning du vill. Du kan sedan använda filter för att fokusera på sökord som överensstämmer med vissa kriterier. Du kanske bara vill titta på sökord som inte ger så bra omvandlingsresultat. Med filtren kan du sikta in dig på det som är viktigt. Du kan hitta exempel på bra filter att prova i den här artikeln i Hjälpcentret.

Och när du sedan vet vad du letar efter kan du låta AdWords hålla utkik. Genom att använda anpassade varningar kan du tala om för AdWords vilka ändringar som är viktiga för dig och få ett meddelande när de inträffar, både i ditt konto och via e-post. Du kan till exempel använda filter för att identifiera de sökord med hög volym som har bäst omvandlingsresultat. Du kan skapa en varning så att du får ett meddelande om omvandlingsfrekvensen för de sökorden sjunker jämfört med förra veckan.

Tänk på att om du arbetar via ett Mitt kundcenter-konto måste du för närvarande logga in direkt på ett individuellt AdWords-konto för att kunna ställa in anpassade varningar.

Ändra många saker samtidigt

När du har hittat det som är viktigt gör det nya gränssnittet det enklare att göra flera ändringar samtidigt i sökorden. Till att börja med kan du välja många sökord på en gång och klicka Redigera för att öppna alla fält för redigering. För att spara tid kan du göra detta helt via tangentbordet: markera sökord med X, flytta uppåt och nedåt i raderna med J och K, och tryck på E för att öppna redigeringsläget. Om du vill markera en lista med sökord i följd markerar du det första sökordet, håller Skift-tangenten intryckt och klickar sedan på det sista sökordet du vill markera.

I redigeringsläget kan du pausa sökord, justera högsta CPC, ändra måladress och byta matchningstyp. Du kan även kopiera bud och måladresser till alla rader.

Du kan även använda kalkylarksredigering om du vill göra flera ändringar samtidigt. Kalkylarksredigering gör det möjligt att arbeta med sökord på samma sätt som om du använde ett kalkylark. Du kan använda formler, kopiera och klistra in samt söka och ersätta. Du hittar kalkylarksredigering genom att klicka på Fler åtgärder och sedan på Redigera kalkylark.

Flytta runt saker

Att bibehålla en bra kontostruktur är viktigt för att skapa lyckade AdWords-kampanjer. Därför kanske du ibland vill flytta omkring saker och ting lite för att skapa mer förfinade och relevanta uppsättningar sökord och annonser. Då är kopieringsfunktionen praktisk. Liksom kalkylarksredigering finns kopieringen under Fler åtgärder. Du kan kopiera sökord till en annan annonsgrupp eller kampanj. När du kopierar sökord kan du välja att även kopiera budet och måladressen.

Vi hoppas att dessa tips kan hjälpa dig att hantera dina sökord på ett mer effektivt sätt och förbättra dina AdWords-kampanjer.