För ett par veckor sedan introducerade vi adresstillägg: det nya sättet att visa lokala annonser i AdWords. Idag vill vi berätta lite mer om adresstillägg och ge dig exempel på tillvägagångssätt för hur du ställer in dem i kontot.

Först är det viktigt att veta att det finns två sätt att ställa in tillägg. Du kan ställa in tillägg på kampanj- eller annonsnivå.

Om du ställer in "tillägg på kampanjnivå" innebär det att Google dynamiskt matchar en kampanjs textannonser med den mest relevanta adressen i kontot, baserat på information som användarens plats eller användarens söktermer. Kom ihåg att adressen bara visas när det är relevant för användarens plats eller söktermer. För att illustrera när det är lämpligt att lägga till tillägg på kampanjnivå använder vi en påhittad cafékedja, Unos kaffe.


Lägg till tillägg på kampanjnivå när du vill ...

* Använda samma annonstext för flera olika företagsadresser.
Uno har till exempel erbjudandet "köp en kopp och få den andra gratis" i alla sina caféer. Uno kan skapa en annons och visa tillägg på kampanjnivå eftersom hans annonstext för det här erbjudandet är tillämplig för alla hans platser.

* Rikta annonser för alla dina platser till samma målsida.
Alla Unos caféer erbjuder till exempel samma drycker och priser. Han har därför en enda webbsida som hälsar onlineanvändare välkomna oavsett var de befinner sig.

* Skapa och redigera många annonser snabbt .
Unos kaffe introducerar till exempel just nu erbjudandet "Latte för 10 kr på tisdagar" i alla butikerna. Om Uno skapar en ny kampanj för erbjudandet och ställer in kampanjtillägg så behöver han bara skapa en annons. Den annonsen kan visas med vilka som helst av de adresser som länkas till kampanjen.

Om du tycker att inställningarna är rätt för kampanjerna kan du läsa mer om hur du ställer in tillägg på annonsnivå, nedan.

Tillägg på annonsnivå ger dig möjlighet att åsidosätta kampanjinställningarna för adresstillägg. När du använder tillägg på annonsnivå väljer du en adress som ska visas med en specifik annons.

Skapa tillägg på annonsnivå när du vill ...

* Koppla en enstaka adress till ett specifikt marknadsföringsmeddelande.
Uno vill till exempel pröva ett erbjudande på bara en plats innan han inför det i alla sina butiker. Han har ett specialerbjudande för måndagar: Kunderna får en stor kaffe till samma pris som en medelstor kaffe. Uno har skapat en annons som medföljer det här erbjudandet och han vill att den här annonsen bara ska visas på den enda plats där han kör erbjudandet. Han vill inte att AdWords ska matcha annonsen med några av hans andra adresser. Han åsidosätter därför kampanjinställningen med ett tillägg på annonsnivå.

* Rikta varje annons till en specifik målsida.
Uno har också skapat en separat målsida inom webbplatsen så att han kan marknadsföra sitt måndagserbjudande. Han vill rikta de flesta av sina användare till huvudwebbsidan via sina regelbundna kampanjer, men vill rikta besökare som klickat på annonsen om måndagserbjudandet till en sida som avsatts speciellt för detta.

Om "tillägg på annonsnivå" passar dina behov bättre kan du läsa mer om hur du kan börja använda dem. Kom ihåg att du kan använda en blandning av tillägg på kampanj- och annonsnivå i kontot.

Lägga till adresser i AdWords

Det finns två sätt att ange dina adresser när du ställer in tilläggen: använd Lokalt företagscenter eller ange adresser manuellt i AdWords.

Om du är företagsägare ska du ange adresserna i Lokalt företagcenter. Detta är ett gratis verktyg som ger dig möjlighet att hantera din företagsinformation. Adresser som du angett här, manuellt eller genom massupplägg, påverkar hur din kostnadsfria företagsinformation och dina annonser visas på Google.se och Google Maps. Om du planerar att använda Lokalt företagcenter kan du läsa mer om hur det fungerar med tillägg.

Om du inte äger företaget på platserna i annonserna kan du ange adresserna manuellt i AdWords. Ett exempel på ett företag som inte äger platserna är ett företag för trådlösa s.k. hot spots som tillhandahåller Internetåtkomst hos Unos kaffe. Företaget äger inte något av caféerna i Unos kedja. På företaget kan man dock vilja marknadsföra att dess WiFi-tjänster finns tillgängliga där.

Vilken metod du än väljer så lägger du till adresser från samma ställe i AdWords: i avsnittet "Målgrupp" under fliken Inställningar.

Om du vill läsa mer om adresstillägg kan du besöka översiktsavsnittet om adresstillägg i AdWords Hjälpcenter.