Att kunna visa AdWords-annonser dygnet runt uppfyller många företags behov. För en del företag som inte erbjuder varor eller tjänster som kunderna kan få tillgång till 24 timmar om dygnet, t.ex. cateringfirmor som tar upp beställningar från 11.00 till midnatt, är det däremot inte meningsfullt att annonsera på andra tider än under öppettiderna, såvida de inte är intresserade av varumärkesprofilering.

Vad kan du då göra om du vill att annonserna bara ska visas på de tider som är mest fördelaktiga för företaget? Det är inte särskilt praktiskt att pausa annonserna varje natt och sedan återuppta visningen på morgonen. Därför erbjuder vi verktyget schemaläggning för annonser som du kan använda för att i förväg bestämma när du vill att annonserna ska visas, och när de inte ska visas. Annonserna kan visas under valfri tidsperiod, från en kvart i veckan till dygnet runt sju dagar i veckan beroende på företagets behov.

Kom igång med schemaläggning för annonser genom att välja:
  1. Inställningar
  2. Avancerade inställningar
  3. Schemaläggning för annonser
  4. Redigera
Om du hellre vill se en 24-timmarsvy av annonsschemat klickar du på "24 timmar" till höger i fönstret.

Schemalägg annonserna genom att klicka i kolumnen "Tidsperiod" bredvid önskad dag. Ett litet fönster öppnas där du kan välja under vilken tidsperiod annonserna ska visas. Klicka på "Lägg till en tidsperiod" om du vill ange ytterligare en tidsperiod. När du är nöjd med inställningarna klickar du på "spara".

Viktiga saker att komma ihåg
  • Kontrollera att tidszonen för AdWords-kontot är inställd på tidszonen i det område du befinner dig för att underlätta planeringen.
  • Om du har flera aktiva kampanjer i olika tidszoner ska du tänka på att ta hänsyn till tidsskillnaderna.
  • Om du inte är helt säker på när kunderna letar efter din produkt eller tjänst kan du skapa en resultatrapport för kampanjen och välja att resultatet ska visas som en timrapport. Det ger en tydlig fingervisning om när annonserna uppmärksammas som mest.
Vem bör använda schemaläggning för annonser?

Schemaläggning för annonser passar för en mängd olika företagstyper där antingen den erbjudna tjänsten eller onlineaktiviteten bland målgruppen är begränsad till vissa tider eller veckodagar. Vi har märkt att just B2B-kunder ofta använder schemaläggning för annonser. Det ger dem möjlighet att öka annonsvisningen vid tidpunkter när sannolikheten för att andra företag letar efter dem är som störst, t.ex. under arbetstid när folk är på jobbet.

Andra företag använder läget för budjustering, som förklaras nedan, för att öka CPC-buden under de perioder då de får flest värdefulla omvandlingar.

Avancerat schemaläggningsalternativ: justera bud

Ytterligare en väldigt behändig funktion är läget för budjustering, som du kan använda för att höja eller sänka ditt högsta CPC för vissa tider under dagen. Om du kommer fram till att annonserna ger bäst resultat under tiderna 12.00 till 14.00 och 18.00 till 20.00 kanske du vill höja det hösta CPC-budet till 120 % i förhållande till standardbudet för högsta CPC under de tiderna, så att annonsen klarar sig bra i annonsauktionerna och får en bättre annonsrankning. På samma sätt kan du sänka standardbudet för högsta CPC, t.ex. till 80 % av standardbudet, under tidsperioder som du tycker är mindre viktiga för ditt företag. Tänk dock på att när du höjer eller sänker högsta CPC med verktyget för schemaläggning för annonser påverkar det inte den dagliga budgeten, som förblir densamma.

Tobias, Lissi & Anna