Det är mycket fördelaktigt att använda det som kallas sökordsverktyget för att nå framgång med din AdWords-annonsering. I den här inlägget förklarar vi vad sökordsverktyget är, var du hittar det och – viktigast av allt – hur du använder det.

Vad gör sökordsverktyget?

Vill du få fler förslag på möjliga sökord som du kan använda i ditt konto? Ange helt enkelt ord som beskriver produkten eller tjänsten i sökordsverktyget, så skapas en lista med möjliga sökord som du kan välja att lägga till i ditt konto, alternativt sökord som bättre passar sig som negativa sökord.

Hur använder jag sökordsverktyget?

Du kan öppna sökordsverktyget antingen från ditt konto eller externt. Se först till att du har valt rätt språk och land. Sedan anger du en eller flera termer i rutan och klickar på "Hämta sökordsidéer". Om du vill ha detaljerade anvisningar kan du läsa Hjälpcenter-artikeln "Hur använder jag sökordsverktyget?"

Nedan ser du ett exempel på ett mycket vanligt scenario som hjälper dig att förstå hur du använder sökordsverktyget för att optimera ditt kontoresultat. I vårt exempel har en cykelhandlare skapat en AdWords-kampanj för sin affär, som i första hand säljer touringcyklar. Däremot säljer han inte cykeltillbehör.

Hitta sökord för en ny kampanj

Det första steget när cykelhandlaren skapar sin kampanj är att hitta relevanta sökord som ska leda till att hans annons visas. Obs! I motsats till tryckta annonser är det inte meningsfullt att annonsen visas för frågor som "resor" eller "utomhus", som bara är vagt förknippade med cyklar. Han bör i stället fokusera på att annonserna visas för användare som verkligen är ute efter en touringcykel.

Cykelhandlaren bör först fråga sig själv: vilka termer skulle någon som vill köpa en touringcykel söka på? Det är alltid bra att försöka sätta sig in i kundens situation. Cykelhandlaren kommer på frågan "touringcykel" och anger den i sökordsverktyget.

Han ser genast att många användare söker på termerna "touringcykel" och "touringcyklar".

Cykelhandlaren bestämmer sig för att söka tillstånd för att få använda varumärkesnamnen på de cyklar han säljer. Han tar fram följande sökordslista och lägger till sökorden med hjälp av länken "Lägg till" i sökordsverktyget:
  • touringcykel
  • touringcyklar
  • cykel för touring
  • långfärdscykel
  • säljer touringcykel
  • touringcyklar säljes
  • långfärdscyklar
  • cykel långfärdscykel
  • långfärdscykel för kvinnor
  • långfärdscykel för män
  • snabba långfärdscyklar
  • sportiga långfärdscyklar
  • köp långfärdscykel
  • klassisk långfärdscykel
  • expedition touringcykel
Han märker också att det finns flera relevanta sökord i avsnittet "Ytterligare sökord som kan användas" (touringhoj, touringhojar, touringcykling, långfärdscykling) och lägger till dem i sökordslistan.

Optimera klickfrekvensen (CTR)

När cykelhandlarens nya AdWords-kampanj har varit aktiv ett tag upptäcker han att klickfrekvensen (CTR) varierar mycket för olika sökord. Sökord som "köp långfärdscykel" eller "långfärdscykel för kvinnor" har en CTR som är högre än 1 %, medan de viktigaste sökorden "touringcykel" och "touringcyklar" ligger på under 1 %.

Anledningen är att "köp långfärdscykel" eller "långfärdscykel för kvinnor" är mycket mer specifika och säljinriktade. Sökordsverktyget visar att de flesta användare inte letar efter irrelevanta varianter. För sökordet "touringcykel" visar annonsen också om användarna söker på "recensioner touringcyklar", "begagnad touringcykel" eller "tips om touringcyklar".

När cykelhandlaren märker detta bestämmer han sig för att utesluta irrelevanta sökfrågor genom att använda negativa sökord. För att komma fram till vilka negativa sökord han ska använda utnyttjar han sökordsverktyget igen. Den här gången letar han efter irrelevanta frågor och lägger till dem som negativa sökord genom att välja matchningstypen "Negativt" ovanför sökordslistan till höger i sökordsverktyget.

Han lägger till följande negativa sökord i kampanjen:
  • -recension
  • -recensioner
  • -begagnad
  • -second hand
  • -forum
  • -tips
  • -tipsa
  • -guide
  • -guider
  • -bmw
  • -honda

Mer information om hur du använder sökordsverktyget får du om du klickar här.

Alissa, Lissi och Anna