Sökorden utgör grunden i dina Google AdWords-kampanjer. Det finns andra alternativ för att visa annonser, men de flesta kampanjer är sökordsinriktade och bygger alltså på sökord.

Sökord? Vad är det?

Annonsvisningen i AdWords går att se från två olika håll: en användares sökfråga på en sökwebbplats och sökordet i en AdWords-kunds kampanj. Sökord är termer som du väljer för att avgöra när annonsen kan visas och när den inte ska visas. Om alla förutsättningar (tillräcklig budget, bra kvalitetsresultat och tillräcklig högsta CPC) är uppfyllda, så visas annonsen när något av sökorden i ditt konto matchar en användares sökfråga.

Hur fungerar sökord?

Det lättaste sättet att förklara hur sökord fungerar är att beskriva ett exempel för en sökwebbplats som google.se. När en användare söker efter något på www.google.se anger han eller hon en sökfråga. I Google visas sedan ett antal länkar till webbplatser som är relevanta för sökfrågan. Samtidigt visas AdWords-annonser från Google (till höger eller ovanför de kostnadsfria sökresultaten) som innehåller sökfrågan eller delar av den i listan med sökord. Exempel: Om en användare söker efter ordet "cykel" kan en cykelhandlare lägga till termen "cykel" i sin sökordslista för att hans annons ska visas för relevanta sökfrågor.

Det går att ange hur exakt sökorden och sökfrågorna ska matchas genom att använda relevanta skiljetecken. Du kan läsa om de olika sökordsalternativen här.

Bred matchning

Med det här alternativet visas din annons för sökfrågor som innehåller ditt sökord och likartade fraser och relevanta varianter (utökad matchning). För sökord som innehåller mer än ett ord är ordföljden i förhållande till sökfrågans ordföljd inte relevant, och annonsen kan också visas för delvisa matchningar.

Exempel: sökordet cykelaffär touring (inget skiljetecken)
Din annons visas för "cykelaffär online", "online cykelaffär" och "racercykelaffär".
Sökordet kan också utökas så att annonsen även visas för "cykelbutik" och "cykelaffärer".

När ska jag använda bred matchning? Bred matchning är standardalternativet för sökord i AdWords och garanterar största möjliga exponering för dina annonser på relevanta sökfrågor. Kom ihåg att annonserna kan visas för sökfrågor som innehåller konkurrenters varumärkesskyddade termer. Om det inträffar ska du lägga till dem som negativa sökord.

Frasmatchning

Med det här alternativet visas din annons för sökningar som matchar den exakta frasen. Sökfrågan måste innehålla alla termer som ingår i sökordet i rätt ordning för att annonsen ska visas. Den kan innehålla fler termer före eller efter den exakta frasen.

Exempel: sökordet "cykelaffär" (använd "" runt ordet eller frasen)
Din annons visas för "internationell cykelaffär" och "cykelaffär online".
Den visas däremot inte för "cykelreservdelar affär" eller "cykelaffärer".

När ska jag använda frasmatchning?
För att förhindra utökad matchning. Om ordföljden är betydande för att avgöra om frågan är relevant för produkten. En cykelhandlare som exempelvis erbjuder cyklar för långfärdscykling men som inte organiserar långfärder bör använda "långfärdscykel" för att förhindra visningar på sökfrågor som "långfärdscykelturer".

Exakt matchning

Med det här alternativet visas din annons enbart för sökningar som matchar den exakta frasen. Sökfrågan får inte innehålla ytterligare termer.

Exempel: sökordet [cykelaffär] (använd [] runt ordet eller frasen)
Din annons visas för "cykelaffär"
Den visas däremot inte för "cykelaffär online", "cykelreservdelar affär", "eller "cykelaffärer"

När ska jag använda exakt matchning?
För att förhindra utökad matchning. Om du vill använda allmänna sökord för att få maximal exponering men samtidigt förhindra visningar på irrelevanta kombinationer (en cykelhandlare som exempelvis säljer cyklar men inte cykelreservdelar kan förhindra att hans annons visas för sökfrågor som "cykelställ" eller "cykellås" genom att använda [cykel] i stället för "cykel")
Om du vill att annonsen bara ska visas för termer som finns i din sökordslista. En cykelhandlare som exempelvis enbart erbjuder särskild Shimano-utrustning kan ange exakt matchande sökord som [shimano deore 530] eller [st m530], för att hans annons inte ska visas för frågor om utrustning som inte finns i produktsortimentet.

Kan jag även ange för vilka termer min annons inte ska visas?

Vi föreslår negativ matchning för att förhindra att annonsen visas för vissa sökfrågor som inte är relevanta för produkten eller tjänsten. På så sätt visas inte din annons för sökningar som inkluderar de angivna termerna.

Exempel: En cykelhandlare som specialiserar sig på nya cyklar vill inte att hans annons ska visas för sökfrågor om begagnade cyklar. Han kan använda sökordet "cykelaffär" och det negativa sökordet "-begagnade" för att uppnå detta.

Negativa sökord är avgörande för framgångsrika kampanjer eftersom de förhindrar visningar för irrelevanta sökfrågor och ger därmed bättre klickfrekvenser och sänker CPC-värdena.

Skrivet av Anna, Alissa, Lissi & Tobias -