Om du har följt tipsen i mitt föregående inlägg i serien Online-marknadsföringstips borde du vid det här laget ha en relativt bra annonsstruktur, riktad annonstext och specifika sökord. Om du däremot fortfarande undrar varför du inte har höjt omvandlingsfrekvensen, alltså antalet försäljningar eller liknande på din hemsida, kan dessa tips vara ytterligare ett steg i rätt riktning mot effektiv Online-marknadsföring.

Om du har en bra klickfrekvens, bra annonstext och relevanta sökord räcker det till att locka användarna till din hemsida. Däremot vill du förmodligen även att användarna gör en önskad handling på din hemsida. I din annons uppmanar du användaren att klicka på din annons genom att erbjuda något som de finner attraktivt. Om användaren efter klicket leds till en hemsida som inte erbjuder den produkten eller tjänsten du skrev om i annonsen är det möjligt att användaren väljer att hitta någon annan hemsida som är mer relevant för det de söker.

Det är faktiskt ganska vanligt att annonser leder till en hemsida eller en indexsida istället för direkt till produkten eller tjänsten som erbjuds i den aktuella annonsen. Användaren kanske inte är villig att söka på din sida efter det du annonserar och därmed lämnar sidan utan att handla.

En annan vanlig anledning till att din omvandlingsfrekvens kanske inte har förbättras tillsammans med din klickfrekvens är att köpprocessen kanske är komplicerad och tidsödande vilket kan få användare att lämna sidan innan de handlar.

Jag rekommenderar därför att du försöker se det du har att erbjuda ur en användares perspektiv. Vad sker när de klickar på din annons, tas de till något som stämmer överens med annonstexten, kan de lätt navigera på sida? Stämmer dina sökord överens med det du har att erbjuda?

Google har två verktyg som kan hjälpa dig att kontrollera och förbättra din hemsida om det skulle behövas. Det första hjällper dig att förstå att detta sker, det andra hjälper dig att göra något åt det.

Med Google analtyics, som vi har pratat om tidigare, ger dig information om hur användarna beter sig på din hemsida. Dessutom om du länkar ditt AdWords-, och ditt Analtyics-konto kan du få mer specifik information om besökarna från just AdWords. Här är det användbart att ta en titt på vilken sida användarna verkar lämna din hemsida.

Det andra verktyget är Website Optimizer, eller Webbplatsoptimerare. Med hjälp av detta verktyg kan du se hur förändringar du gör på din hemsida påverkar användarna. Verktyget tillåter dig att experimentera med olika versioner av din hemsida och ger dig information om hur de olika sidorna presterar.

(klicka på bilden för en större version)

Jag hoppas att dessa tips har gett dig bättre föreståelse för hur valet av landningssida och köpprocess kan påverka din omvandlingsfrekvens.