Funderar du ibland på om din annons verkligen visas? Om din annons inte har godkänts vill du troligen veta vad det beror på, eller hur?

AdWords innehåller två kostnadsfria verktyg som du kan använda dig av för att ta reda på detta. Den ena verktyget heter vertyget för förhandsgranskning av annonser och det andra heter verktyget Ej godkända annonser.

Verktyget för förhandsgranskning av annonser

Med verktyget för förhandsgranskning av annonser kan du se hur dina annonser skulle visas på Googles sökresultatsida.

Vi rekommenderar att du använder verktyget när du vill se efter om din annons visas i stället för att själv söka efter den på Google. Om du söker efter din egen annons flera gånger kan det påverka annonsens position på sökresultatsidan, eftersom antalet visningar ökar och klickfrekvensen minskar. Om du använder verktyget för förhandsgranskning av annonser påverkas inte annonsens resultat och statistik.

Så här utför du en testsökning med verktyget för förhandsgranskning av annonser:
1. Besök http://www.google.se/adpreview.
2. Skriv ett sökord.
3. Ange en Google-domän, t.ex. google.se.
4. Välj ett visningsspråk.
5. Välj en plats. Du kan använda rullgardinsmenyerna eller skriva exakta koordinater för längd- och breddgrad.
6. Klicka på Förhandsgranska annonser.

Tips! Om du inte ser din annons kan du ta reda på anledningen med hjälp av Diagnostikverktyget för annonser. Ett skäl till att annonsen inte visas kan vara att den inte har godkänts. I så fall kan du använda verktyget Ej godkända annonser för att få mer information.

Verktyget Ej godkända annonser

Med verktyget Ej godkända annonser kan du kontrollera status på ej godkända annonser och ta reda på varför de inte har blivit godkända. Du kan granska annonsen, annonsens plats, anledningen till att den inte blev godkänd, förslag på förbättringar av annonsen och det datum då annonsen underkändes. Tänk på att verktyget inte visar status för annonser eller sökord som väntar på godkännande.

Så här använder du verktyget Ej godkända annonser:

1. Logga in på ditt AdWords-konto.
2. Klicka på "Verktyg".
3. Klicka på "Fler verktyg"
3. Klicka på "Ej godkända annonser" i avsnittet "Analysera ditt annonsresultat".
4. Klicka på länken "Redigera annons" i kolumnen längst till höger om du vill redigera en annons. Du kan redigera annonsen från dess annonsgrupp. När du har sparat annonsen skickas den automatiskt till granskning.

Klicka på "Detaljer" i kolumnen Anledning till ej godkänd annons om du vill veta mer om varför annonsen inte blev godkänd. Du får fortfarande ett e-postmeddelande om din annons inte godkänns såvida du inte har valt bort dessa meddelanden.

Titta på en demo av verktyget. Enbart tillgängligt på engelska. Läs mer om verktyget Ej godkända annonser.

Skrivet av Anna - Inside AdWords-teamet