Vi kommer i det här inlägget beskriva hur du kan optimera din AdWords-kampanj för avkastning på din investering och hur du kan locka relevanta klick och omvandla dem till försäljningar eller potentiella kunder.

Om du följer de bästa tillvägagångssätten i AdWords när du skapar dina kampanjer, kommer du snart att kunna öka avkastningen på din investering.

Försäkra dig om att din annons innehåller exakt det ord eller uttryck som användaren söker efter

Skapa separata annonsgrupper för varje begrepp eller ord som kunden kan tänkas söka efter för att hitta produkten. Formulera annonstexten så att den inkluderar det viktigaste sökordet i en annonsgrupp och lägg till samma ord och varianter av det i sökordslistan. Det gör annonsen mer relevant och ökar därmed också annonsens klickfrekvens, vilket påverkar kvalitetsresultatet och annonsens position.

Om du t.ex. säljer sportskor, kan du skapa annonsgrupper utifrån de produkter som användarna kan tänkas söka efter: "tennisskor", "gympaskor", "sportskor" och så vidare. För varje annonsgrupp kan du sedan enkelt lägga till en sökterm i varje annonstext. Det här kan bidra till att rikta uppmärksamheten till din annons, eftersom sökordet visas med fetstil i annonstexten.

Skapa sökordslistor som är inriktade på avkastning på investering

Utöka annonsgrupperna med sökordsvarianter som är inriktade på att öka avkastningen. I annonsgruppen "gympaskor" kan du t.ex. inkludera ordet "gympaskor" och varianter som "köp, handla, shoppa, butik, rabatt, erbjudande, kampanj, pris" och så vidare. Du kan skapa separata annonsgrupper för felstavningar, men använd inte felstavningar vid infogning av sökord eftersom det kan få negativa konsekvenser för din annons och ditt varumärke.

Om du inte vill att annonsen ska visas för besökare som inte är redo att handla, kan du lägga till negativa sökord i annonsgruppen, t.ex. "information", "recensioner" och "jämförelse". Det innebär att annonsen inte visas vid sökningar som innehåller de här termerna, t.ex. "gympaskor jämförelse". Du kan också använda negativa sökord för att förhindra irrelevanta produkter, tjänster och termer. Lägg exempelvis till "-fälla" om du säljer datormöss, lägg till "-reparation" om du säljer möbler och lägg till "-billig" om du säljer exklusiva produkter.

Tänk också på att olika alternativ för sökordsmatchning ger olika typer av trafik till din kampanj. Brett matchande sökord inbegriper alla synonymer och varianter av en term eller ordkombination, medan alternativ för frasmatchning och exakt matchning ger något begränsad trafik.

Kom ihåg att mycket allmänna sökord som ger hög trafik troligen inte bidrar till att öka avkastningen på din investering.

Allmänna sökord ger ofta en stor mängd visningar men bara ett fåtal klick eller omvandlingar, vilket försämrar annonsgruppens klickfrekvens och annonsposition. Det beror på att din annonstext och produkt inte är relevant för användarnas sökfrågor.

Exempel: Anta att du säljer mattor på webben och vill locka en stor onlinepublik som är. Du tar med sökord som "hem" och "golv" i dina annonsgrupper för att motivera besökarna att köpa mattor. Kunder som skriver sökorden "hem" och "golv" är dock troligen inte intresserade av din produkt, eller är inte redo att köpa den just då. Dina allmänna sökord ger alltså dåligt resultat och påverkar annonsresultatet negativt.

Är dina annonser så lockande som de skulle kunna vara för potentiella kunder?

Ge dina potentiella kunder så mycket information som möjligt i annonsen, så att de kan fatta ett relativt välgrundat beslut innan de klickar på din annons och kostar pengar för dig. Då vet du att klicken på din annons kommer från kunder som faktiskt är intresserade av vad du har att erbjuda och inte bara söker efter mer information. Försök spegla informationen på målsidan i så hög grad som möjligt i annonstexten och ta med eventuella produktspecifikationer och priser. Exempel: "24-tums platt-tv", "avgiftsfri frakt vid köp över 400 kronor" eller "webbservertjänster från 49 kronor i månaden"

Infogning av sökord kan vara ett annat sätt att skapa relevanta annonstexter. När du använder en formel för infogning av sökord i texten, infogas alla sökord som annonsen visas för i annonstexten så att den blir relevant för kundens sökterm.

Led besökarna till specifika målsidor för att öka antalet omvandlingar.

Det är mycket viktigt att potentiella kunder kommer till exakt den sida som innehåller produktbeskrivningen och priset som uppges i den annons de just har klickat på. Det är mer sannolikt att kunderna handlar om de inte behöver navigera på sidan för att hitta det de söker efter. Ändra destinationsadressen på annonsgruppsnivå eller, vilket är ännu mer specifikt, på sökordsnivå.

När du har optimerat kampanjen med hjälp av tipsen ovan bör du låta kampanjen köras minst två veckor så att klickfrekvensen hinner stabiliseras och få ett positivt kvalitetsresultat. Följ upp annonsernas positioner och bud. Fundera på att börja använda Omvandlingsspårning eller Analytics om du inte redan gör det, eftersom de båda verktygen ger mer detaljerad information om omvandlingar och webbplatsstatistik.

Behöver du mer information? Mer information om hur du optimerar för avkastning på din investering finns i vårt Hjälpcenter för AdWords.