I det här avsnittet i serien tittar vi närmare på fliken Nätverk. Fliken Nätverk ersätter fliken Placeringar i det tidigare gränssnittet och ger mer information om var dina annonser visas. På fliken Nätverk visas annonsernas resultat i olika nätverk, t.ex. i Googles söknätverk, på sökpartners webbplatser och i innehållsnätverket.


Som du ser är resultatstatistiken för annonser i innehållsnätverket indelad i två grupper i det nya gränssnittet: automatiska och hanterade placeringar.

Automatiska placeringar är de sidor i innehållsnätverket där annonserna är innehållsinriktade. Med innehållsinriktning matchas teman i din sökordslista med relevant sidinnehåll på webbplatserna i vårt nätverk. Om du t.ex. använder sökordet "skidutrustning" i din annonsgrupp kanske Google innehållsinriktar dina annonser mot en webbsida som handlar om de bästa onlinebutikerna för skidutrustning.

Hanterade placeringar är webbplatser eller specifika webbadresser som du själv har valt ut. Med hanterade placeringar kan du ange ett specifikt bud för en viss webbplats. Om en webbplats ger ett mycket bra resultat och du vill öka din exponering kan du lägga ett högre bud på den placeringen. Om en webbplats å andra sidan inte är särskilt relevant för din produkt kan du sänka ditt bud eller utesluta webbplatsen.

Även om du lägger till en webbplats bland dina hanterade placeringar använder vi dina sökord för att hitta sidor med matchande innehåll.


Automatiska placeringar

Låt oss titta närmare på de automatiska placeringarna i kontot. När du klickar på Visa detaljerad information visas en tabell med de webbplatser där dina annonser visas. Om du använde rapporten för placeringsresultat i det tidigare gränssnittet bör det här vara välbekant för dig. I det nya gränssnittet finns rapporten direkt i kontot.


Som du ser visas resultatet för varje webbplats i detalj. De gröna "Tillagda"-märkena visas vid webbplatser som du redan har lagt till bland dina hanterade placeringar.

I den här tabellen finns det ett antal olika saker du kan göra. Du kan lägga till en webbplats bland dina hanterade placeringar med ett separat bud för webbplatsen. Om du vill se det detaljerade resultatet för enskilda webbadresser där dina annonser visades kan du markera en webbplats och klicka på Visa URL-rapport. Om en webbplats inte uppfyller dina annonseringsmål kan du utesluta den från annonsgruppen eller kampanjen.

Hanterade placeringar

Dina hanterade placeringar visas i en liknande tabell:


Eftersom du anger specifika bud för hanterade placeringar innehåller tabellen en kolumn för högsta CPC. Precis som överallt i det nya gränssnittet kan du göra ändringar direkt i tabellen. Om du t.ex. vill ändra ditt bud för en placering klickar du bara på budet och skriver ett nytt. I likhet med automatiska placeringar kan du se en URL-rapport med mer detaljerad information om var annonserna visas.

Längst ned på fliken Nätverk finns avsnittet Uteslutningar. Där visas alla eventuella placeringar som du har uteslutit så att annonserna hindras från att visas där. Du kan utesluta placeringar på annonsgruppsnivå eller kampanjnivå.



Nu är avsnittet om fliken Nätverk slut. Du kan alltid läsa mer i Hjälpcentret och på webbplatsen om det nya gränssnittet.