Fördelarna med att leda mer trafik till din webbplats är bland annat att det ökar sannolikheten för fler omvandlingar (försäljning, potentiella kunder, registreringar och liknande) och att det ökar medvetenheten om ditt företag och dina produkter eller tjänster. Hur kan du leda mer trafik till din webbplats?

1. Hitta relevanta sökordsvarianter

När du vill leda mer trafik till din webbplats bör du använda mer generella, men ändå relevanta, sökord som beskriver dina produkter eller tjänster. Lägg till sökordsvarianter i singular- och pluralform samt synonymer, produktnummer och eventuella närbesläktade vardagsuttryck så att dina annonser visas ofta. Pröva att använda sökordsverktyget om du vill få hjälp med sökordsförslag och skapa dig en bild av vilka sökvolymer du kan förvänta dig med varje sökord.

2. Flytta sökord med hög visningsfrekvens till nya annonsgrupper

Många annonsörer tänker inte på vikten av att annonstexten överensstämmer med sökorden. Du kan göra kampanjen ännu mer effektiv genom att ta reda på vilka sökord som ger många visningar och flytta dem till separata annonsgrupper. Anpassa sedan annonserna i de nya annonsgrupperna till sökorden genom att använda sökorden i annonsernas rubrik eller annonstext. Det ger sannolikt fler klick medan antalet visningar förblir oförändrat, vilket ger en högre klickfrekvens (CTR).

3. Använd rätt metod för sökordsmatchning

Vid trafikoptimering kan det vara lämpligt att använda bred matchning i stället för att matcha specifika sökord med exempelvis frasmatchning eller exakt matchning.

Brett matchade sökord når en stor målgrupp och medför att annonsen visas när användaren skriver sökordet eller en liknande i sin sökfråga. Det innebär att annonsen visas även om:

* Det ingår andra ord i frågan
* Orden i frågan inte skrivs i samma ordning som sökordet
* Sökfrågan liknar sökordet, exempelvis en pluralform eller synonym

Med brett matchade sökord kan du nå användare som söker efter begrepp som är närbesläktade med dina produkter. I den uppdaterade rapporten "Söktermer" kan du ta reda på vilka sökfrågor som medförde att annonsen visades och enkelt lägga till dem i din annonsgrupp.

4. Bredda din målgrupp

Bredda eventuellt din räckvidd genom att ändra inställningarna för platsinriktning så att den täcker alla områden eller länder där du bedriver verksamhet. Om du bedriver verksamhet i flera länder bör du välja en platsinriktning som är anpassad därefter. Tänk också på att du i så fall även bör ange olika språkinställningar för din webbplats. Du kan dessutom ändra inställningar för språkinriktning och ta med de språk som talas i länderna där dina annonser ska visas.

Exempel: Om du har angett engelska som målspråk för din internationella kampanj och platsinriktningen är "Alla länder" visas dina annonser för användare i hela världen som har angett engelska som språkinställning i sin webbläsare.

Du kan dessutom använda Googles innehållsnätverk om du vill leda användare från Googles partnerwebbplatser till din egen webbplats. Om du inte redan annonserar i innehållsnätverket kan du helt enkelt ändra dina kampanjinställningar så att de inkluderar automatisk placering.

5. Ändra din dagliga budget

Sist men inte minst bör du regelbundet följa upp de kampanjer som innehåller dina viktigaste sökord så att du ser att de inte förbrukar eller överstiger din dagliga budget. I så fall kan du flytta sökorden till en ny kampanj (inte bara till en ny annonsgrupp) så att du har kontroll över den dagliga budgeten för kampanjen. Du kan öka budgeten till en nivå som passar dig så att sökorden får så många klick som möjligt.

Du kan dessutom optimera annonstexten och sökorden ytterligare och höja ditt högsta CPC-bud för specifika sökord så att kvalitetsresultatet förbättras ytterligare och din annons får en högre rankning. Annonser på högre positioner får oftast fler klick, vilket leder till mer trafik till din webbplats.