Du har skapat AdWords-kampanjer, valt sökordslistor, utformat dina annonsgrupper med omsorg och lagt till flera annonstextvarianter i varje annonsgrupp. Du bevakar regelbundet resultatet men vill öka mängden trafik eller antalet klick eller omvandlingar.

Drabbas inte av panik! Vi bidrar gärna med tips på hur du kan förbättra strukturen och resultatet av dina annonskampanjer.

Utgå gärna från två grundläggande begrepp när du hanterar ditt AdWords-konto:

1. Försäkra dig om att din webbplats är väl utformad och att användarna enkelt kan hitta information om dina produkter, se priser och läsa annan detaljerad information.

Försök att göra köpcykeln kort och effektiv. Hjälp användarna som klickar på din AdWords-annons att hitta produkten som de letar efter direkt. Köpcykeln består vanligtvis av stadierna uppmärksamhet, intresse, önskan och handling. Beroende på om du vill bygga upp ditt varumärke eller generera försäljning bör du tänka på att utforma din webbsida så att den snabbt ger önskad effekt. Det är ett välkänt faktum att om användarna måste klicka fler än tre gånger för att hitta det de är ute efter, blir de missnöjda och lämnar webbplatsen. Det bör du med andra ord undvika!

2. Utforma dina kampanjer med tydliga mål i åtanke.

Om du behöver prioritera försäljningen av vissa produkter kan du gruppera dem i en särskild kampanj så att du får kontroll över dina dagliga budgetbelopp. Om du vill följa upp försäljningen i olika länder (även om den sker på samma språk) kan du skapa separata kampanjer med olika budgetar och regionsinriktning. Du kan också skapa separata kampanjer som baseras på språk, säsong, allmänna respektive specifika annonsgrupper och så vidare.

Det är dessutom en god idé att använda rätt verktyg för att ta reda på resultatet av din webbplats och din AdWords-kampanj. Det finns kostnadsfria AdWords-verktyg (Omvandlingsspårning och Analytics som är enkla att installera och som ger mer information om varifrån klicken kommer, vilka klick som omvandlas till försäljningar, vilka sidor som genererar större försäljning eller fler potentiella kunder och var dina potentiella kunder lämnar din webbplats.

Den här serien beskriver närmare olika metoder för att förbättra eller optimera din AdWords-kampanj så att du uppnår de resultat du vill:
  1. Optimera för avkastning på din investering: Förbättra kampanjens resultat med specifika och relevanta sökord och effektiva annonstexter som är utformade för att generera försäljning.
  2. Optimera för trafik: Locka fler besökare till din webbplats med hjälp av effektiva sökord och genom att göra dina annonser mer attraktiva. Läs om hur du kan förbättra kvaliteten på din kampanj för att få en högre rankningsposition för dina annonser och därigenom öka antalet klick.
  3. Optimera för varumärkeskännedom: Fokusera din kampanj på att locka en bred onlinepublik och läs om de olika kanaler för AdWords-annonsering och de olika typer av kampanjer som du kan använda för att exponera dina annonser.
Kom snart tillbaka och läs mer i vår serie!

Skrivet av Anna - Inside AdWords-teamet