I våra tidigare inlägg i den här serien har vi gett exempel på kostnadsfria verktyg som Google erbjuder till sina användare. Däremot, för de flesta företagen är dock betald annonsering en väsentlig del av online-marknadsföringsstrategin. Därför kommer vi att presentera några ytterligare inlägg som ger fler tips rörande vår främsta online-marknadsföringsprodukt - AdWords.

Till att börja med rekommenderar vi att du prövar dina viktigaste sökord på google.se eller använd verktyget för förhandsgranskning av annonser för att se hur dina konkurrenter ser ut i jämförelse. Försök därefter att identifiera de viktigaste försäljningstrategierna för att se till att ditt erbjudande sticker ut från övriga annonsörer. Det kan exempelvis vara genom att erbjuda kostnadsfri leverans, organiska produkter eller något annat som du erbjuder till skillnad från dina konkurrenter.

Du bör även skapa en så tilltalande annonstext som möjligt som samtidigt beskriver din tjänst eller produkt på ett bra sätt. Det är dock förståeligt lite svårt på 3 rader. Därför vill vi dela lite tips med er som kanske underlättar.
  • Använd uppmaning till handling i din annonstext såsom köp nu eller läs mer här.
  • Använd dina främsta sökord i annonstexten. Ord som är associerade med användarens sökförfrågan kommer att synas tydligare eftersom det kommer att visas i fet stil.
  • Skapa flera annonsvarianter. De mest framgångsrika annonserna, alltså de med bäst klickfrekvens, kan visas oftare än de som har ett lägre CTR genom annonsvisningsalternativet optimera.
Om du vill läsa mer om om hur du kan optimera din annonstext rekommenderar vi att du läser mer här. I nästa del kommer vi att prata mer om sökord och hur du kan förbättra din sökordslista.