Vi lanserade visningsannonsverktyget för cirka 7 månader sedan och har varit ganska upptagna sedan dess. Nu tar vi oss tid att sammanfatta vad vi har åstadkommit så här långt och informerar om de senaste funktionerna och vad som är på gång.

Det här har vi åstadkommit:
  • Global tillgänglighet: Våra tekniker har nu ordnat så att mallarna har stöd för text på nästan alla språk som AdWords har stöd för, vilket gör att vi nu har lanserat verktyget på över 40 språk i mer än 100 länder över hela världen. Det främsta undantaget är språk som skrivs från "höger-till-vänster" som hebreiska och arabiska. Detta beror på en teknisk begränsning i Flash 9 som vi tror kommer att åtgärdas allt eftersom Flash 10 vinner fler marknadsandelar under de kommande månaderna.
  • Mallar för alla: Vi har nu över 90 anpassningsbara mallar med utformningar som anpassats till lokala högtider och årstider, specifika branscher som exempelvis detaljhandeln och finanssektorn, rich media och video samt helt anpassningsbara mallar "för alla syften" som du kan använda för att vara kreativ till max. Vi har också lanserat fler mallar för text utan bilder, vilket har visat sig vara ett populärt alternativ eftersom många annonsörer inte använder bilder i sina annonser.
De senaste uppdateringarna:
  • Val av teckensnitt: Allt eftersom vi utvecklar fler anpassningsalternativ för var och en av mallarna har vi nu lanserat möjligheten att välja mellan flera olika teckensnitt för dina textrader. Vi identifierar automatiskt ett teckensnitt som fungerar för de tecken som du skriver in, inklusive icke-latinska tecken. Detta gör det enklare för dig att utforma annonser som uppfyller dina varumärkesriktlinjer och gör annonserna ännu synligare.
  • Nya mallar: Om du inte har kollat in visningsannonsverktygets galleri under de senaste veckorna har du antagligen missat minst 40 av våra nyaste mallar. Bland de senaste tillskotten finns mallar för Fars dag, sommarsäsongen, nya utformningar för resor, underhållning, finans och detaljhandel samt flera av rich media-mallarna.
Kommer snart:
  • Fler mallar: Vi håller på att ta fram ännu fler anpassningsbara mallar – både allmänna mallar för alla syften samt säsongs- och branschspecifika mallar. Vi kommer även att lansera nyskapande rich media- och videobaserade mallar under de kommande månaderna.
  • Förändringar av videoannonser: Mallen för klickbara videoannonser som vi lanserade för några veckor sedan kommer snart att bli standardgränssnitt för att skapa sådana annonser i AdWords. Vi kommer att överge det befintliga gränssnittet som du öppnade genom att klicka på "videoannons" som formatalternativ. Alla som använder klickbara videoannonser kommer att meddelas om konsekvenserna av den här ändringen under de kommande veckorna. Vi kommer även att uppdatera innehållet i vårt Hjälpcenter så att det speglar några förändringar som gjorts när det gäller rapportering för dessa annonser, till exempel kommer uppspelningsfrekvensen att täckas av statistiken för videoannonsernas "interaktionsfrekvens".